ایران

تایید شلیک به خودروی حامل اتباع افغان؛ افغانستان: حادثه را با جدیت پیگیری می‌کنیم

معاون سیاسی استاندار یزد گفت خودروی حامل اتباع افغان «با وجود اخطارهای مکرر قانونی و شلیک هوایی» به حرکت خود ادامه داده و ماموران به لاستیک خودرو شلیک کرده‌اند. 

وزارت خارجه افغانستان نیز امروز جمعه ۱۶ خرداد اعلام کرد که به سفارت و کنسولگری این کشور در تهران و زاهدان دستور پیگیری حادثه سوختن خودروی مهاجران افغان در استان یزد را داده است.

خبرگزاری افق افغانستان دیروز گزارش داد  در این حادثه که روز چهارشنبه در استان یزد روی داد، ۳ نفر در دم جان‌باخته ۱۱ نفر دیگر با شدت بالای سوختگی مجروح شدند.

مرتضی خرمی، رایزن کنسولگری افغانستان در شهر زاهدان گفت این خودرو ۱۴ سرنشین داشته است. وی همچنین افزود که یکی از سرنشینان شهروند پاکستان و ۱۳ نفر دیگر اتباع افغانستان بودند.

احمد ترحمی بهابادی، معاون سیاسی استاندار یزد، امرو با تایید گزارش‌ها درباره شلیک ماموران نیروی انتظامی به خودروی حامل اتباع افغان، اعلام کرد این خودرو به دلیل «سرعت بالا و برخورد شدید با گارد ریل» آتش گرفته است.

در عین حال آقای ترحمی بهابادی گفته که پس از شلیک نیروی انتظامی به لاستیک این خودرو، «به حرکت ادامه داده و به دلیل جرقه‌های ناشی از حرکت بر روی رینگ، سرعت بالا و وجود مواد محترقه، این خودرو طعمه حریق شد.»

این در حالیست که یکی از بازماندگان حادثه نیز مدعی شده که خودرو براثر «تیراندازی» ماموران نیروی انتظامی آتش گرفته است.

از سوی دیگر در ویدئوهایی که از این حادثه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است صدای فردی شنیده می‌شود که می‌گوید «گشت پشت‌شان بود، زدش و رفت.»

حادثه گروهی از مهاجران افغانستان در ایران ماه گذشته نیز خبرساز شده بود.

در این حادثه، مقامات افغانستان و بازماندگان ادعا کردند که مرزبانان ایران روز ۱۲ اردیبهشت پس از «شکنجه» ۴۶ مهاجر افغان آنها را «وادار» به پریدن در رودخانه مرزی هریرود کردند.

بر اساس گزارشات مقامات افغانستان در این حادثه ۱۲ نفر بر اثر غرق شدگی جان باختند و  ۱۷ نفر نیز مفقود شدند.

وزارت خارجه ایران این اتهام مقامات افغانستان را «قویا» تکذیب کرده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا