جهانخاورمیانه

آمریکا، بریتانیا و فرانسه دست‌کم «۲۸ پهپاد» حوثی‌ها را طی چند ساعت سرنگون کردند

فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، اعلام کرد نیروهای آمریکا و ائتلاف بین‌المللی طی چند ساعت، دست‌کم ۲۸ پهپاد متعلق به گروه حوثی‌های مورد حمایت ایران را سرنگون کردند.

سنتکام ساعاتی پیش‌تر از دفع حمله و سرنگونی ۱۵ پهپاد حوثی‌ها در دریای سرخ خبر داده بود، اما در اطلاعیه جدید خود که شامگاه شنبه ۱۹ اسفند منتشر شد، از افزایش تعداد حملات ناموفق حوثی‌ها بین ساعت‌های ۴ تا ۸:۲۰ صبح این روز خبر داد.

بر اساس این گزارش، هیچ کشتی نیروی دریایی ایالات متحده یا ائتلاف در این حملات آسیب ندیده است و همچنین هیچ گزارشی از سوی کشتی‌های تجاری مبنی بر خسارت دیدن از حملات حوثی‌ها منتشر نشده است.

این در حالی است که سخنگوی شاخه نظامی حوثی‌ها در بیانیه‌ای مدعی شد این گروه با پهپاد به ناوشکن‌های آمریکایی حمله کرده است.

یحیی سریع در این زمینه گفت که حوثی‌ها «۳۷ پهپاد» به سمت ناوهای آمریکایی شلیک و همچنین در حمله جداگانه‌ای به یک کشتی تجاری حمله کردند.

او نام این کشتی را «پراپل فورچون» اعلام کرد و آن را «آمریکایی» خواند.

وب‌سایت‌های ردیابی کشتی‌ها این کشتی را تحت پرچم سنگاپور شناسایی کرده‌اند.

سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا نیز حمله به کشتی «پراپل فورچون» را تأیید کرد و به نقل از شرکت مالک این کشتی خبر داد دو انفجار در نزدیکی این کشتی باری رخ داد.

بر اساس این گزارش، در جریان این حمله هیچیک از خدمه کشتی آسیب ندید و این شناور به حرکت خود ادامه داد.

این سازمان می‌گوید کشتی یادشده به دلیل «اطلاعات قدیمی مالکیت» مورد حمله قرار گرفت.

سخنگوی نظامی حوثی‌ها گفت این گروه بر «ادامه عملیات نظامی در دریای سرخ و دریای عربی تا نتوقف شدن محاصره فلسطینی‌ها در نواز غزه» اصرار خواهند کرد.

وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد ناو جنگی «اچ‌ام‌اس ریچموند» این کشور در دفع حملات پهپادی حوثی‌ها در شب گذشته و امروز به متحدان خود پیوست.

گرنت شاپس، وزیر ذفاع بریتانیا در شبکه ایکس نوشت که این ناو دو پهپاد را با شلیک موشک سرنگون کرد و یک «حمله غیرقانونی دیگر» حوثی‌ها را دفع کرد.

از سوی دیگر فرانسه نیز روز شنبه اعلام کرد نیروهای نظامی‌اش در آب‌های دریای سرخ، چهار پهپاد جنگی را که در خلیج عدن به سمت نیروهای دریایی اتحادیه اروپا در حرکت بودند، منهدم کرد.

در بیانیه‌ای که وزارت دفاع فرانسه منتشر کرد، اشاره شده یک شناور نظامی این کشور در حال گشت‌زنی در این خلیج در قالب مأمویت محول شده از طرف اتحادیه اروپا، این چهار پهپاد را شناسایی کرده است.

فرانسه به صراحت نگفته است که این هواپیماهای بدون سرنشین متعلق به گروه حوثی‌ها بوده‌اند، اما این گروه مورد حمایت ایران در ماه‌های اخیر با استفاده از پهپاد و موشک‌های بالستیک و حتی زیردریایی‌های انتحاری بدون سرنشین بارها به کشتی‌های تجاری و نظامی حمله کرده است.

نیروهای مسلح فرانسه تأکید کرده است که سرنگون کردن این پهپادها «دفاع از خود» بوده است.

روز چهارشنبه در اولین مورد مرگبار در این حملات، اصابت موشک حوثی‌ها «ترو کانفیدنس» که با پرچم باربادوس و تحت مدیریت یونان در حال تردد بود سه کشته برجای گذاشت.

دولت فیلیپین اعلام کرده که دو تن از کشته شدگان در این کشتی شهروندان فیلیپینی بوده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا