جهانخاورمیانه

سرنگونی 12 پهپاد و 5 موشک حوثی‌ها توسط آمریکا

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا «سنتکام» شامگاه سه‌شنبه پنجم ‌دی اعلام کرد که نیروهای تحت فرماندهی آن 12 پهپاد انفجاری، 3 موشک بالستیک و دو موشک کروز پرتاب شده توسط حوثی‌ها را از جمله در جنوب دریای سرخ سرنگون کرده‌اند.

طبق بیانیه سنتكام، هیچ خسارتی به کشتی‌ها در منطقه وارد نشده و هیچ خسارت جانی هم ثبت نشده است.

گروه حوثی پیشتر گفته بود که یک کشتی تجاری را با موشک در دریای سرخ هدف قرار داده و به اهداف نظامی در ایلات و دیگر مناطق اسرائیل حملات پهپادی انجام داده است.

در همین راستا دانیال هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل شامگاه سه‌شنبه 5 دی اعلام کرد سامانه‌های دفاعی کشورش یک هدف در حال پرواز به سوی اسرائیل را در آسمان دریای سرخ رهگیری کردند.

سخنگوی ارتش اسرائیل در واکنش به ادامه تهدیدها از جبهه جنوبی، عملیات حوثی‌ها که به گفته او نه تنها اسرائیل را نشانه می‌گیرد را نوعی از «تروریسم ایرانی» توصیف کرد.

حملات مکرر حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری و تهدید ناوبری بین‌المللی، كميته عمليات بازرگانی دریایی بریتانیا صبح سه‌شنبه خبرداد که دو گزارش از وقوع یک حمله با دو پهپاد به یک کشتی تجاری در غرب بندر حدیده یمن دریافت کرده است.

حوثی‌ها روز یکشنبه اعلام کردند که یک کشتی جنگی آمریکایی قصد شلیک به هواپیمای شناسایی آنها را داشت که در حال انجام فعالیت‌های شناسایی در دریای سرخ بود. به گفته آنها یکی از موشک‌ها در نزدیکی یک کشتی که در حال حرکت به سمت جنوب بود منفجر شد.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که فرماندهی مرکزی آمریکا تایید کرد که چهار پهپاد را که شنبه گذشته به سمت یک ناوشکن آمریکایی در جنوب دریای سرخ در حرکت بودند و از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن پرتاب شده بودند، سرنگون کرد.

شایان ذکر است که عبدالملک الحوثی، رهبر حوثی‌ها چهارشنبه گذشته هشدار داده بود که در صورت هدف قرار دادن نیروهایش، به ناوهای جنگی آمریکایی حمله خواهند کرد.

به رغم اعلان واشینگتن هفته گذشته درباره تشکیل یک نیروی چند ملیتی برای مقابله با حملات حوثی‌ها در دریای سرخِ این حملات ادامه یافته است.

از 17 اکتبر، در پی جنگی که در روز هفتم اکتبر میان اسرائیل و گروه‌های فلسطینی در نوار غزه آغاز شد، شبه‌نظامیان حوثی بیش از 15 حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ انجام دادند که باعث شد حدود 4 شرکت بزرگ کشتی‌رانی عملیات خود را در منطقه متوقف کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا