جهانخاورمیانه

مقام‌های آمریکا با استقبال از کشته شدن رهبر داعش بر ادامه مبارزه با این گروه تاکید کردند

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای کشته شدن رهبر داعش را «یک پیروزی چشمگیر» در روند مبارزه با این گروه در عراق و سوریه خواند و بر عزم خود بر ادامه همکاری‌های جهانی تا نابودی کامل داعش تاکید کرد.

مقام‌های آمریکا با استقبال از کشته شدن ابو ابراهیم هاشمی القرشی، رهبر داعش، تاکید کردند که ایالات‌متحده به مبارزه خود برای نابودی کامل این گروه ادامه خواهد داد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای کشته شدن رهبر داعش را «یک پیروزی چشمگیر» در روند مبارزه با این گروه در عراق و سوریه خواند و بر عزم خود بر ادامه همکاری‌های جهانی تا نابودی کامل داعش تاکید کرد.

این بیانیه با اشاره به برنامه‌ریزی چند ماهه ارتش آمریکا برای این عملیات خاطرنشان کرد که ایالات‌متحده حداکثر تلاش را برای حفاظت از جان غیرنظامیان و جلوگیری از آسیب رسیدن به افراد بی‌گناه به کار بست.

این بیانیه افزود: با این حال، القرشی تصمیم گرفت بمب انتحاری خود را منفجر کرده و خانواده خود را بکشد، و این امر بی‌اعتنایی داعش را به جان‌ انسان‌ها، از جمله زنان و کودکان نشان می‌دهد.

وزارت خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که القرشی به دلیل اقدامات بی‌رحمانه‌اش در به اجرا گذاشتن ایدوئولوژی داعش و کارزار ظالمانه این گروه علیه اقلیت‌ها، از جمله ایزدی‌ها، شهرت داشت.

این بیانیه افزود: القرشی همچنین هماهنگی عملیات‌ تروریستی داعش را در زمانی‌که این گروه در حال گسترش سلطه خود در آفریقا بود به عهده داشت.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، نیز در بیانیه‌ای با استقبال از کشته شدن رهبر داعش گفت: «ممکن است رهبر آنها کشته شده باشد، اما ایدئولوژی بیمار آنها و قصدشان برای کشتن، معلول کردن و ترور همچنان امنیت ملی ما و جان افراد بی‌گناه بسیاری را تهدید می‌کند.»

آستین با اشاره به تلاش آمریکا برای جلوگیری از تلفات غیرنظامی در عملیات خود خاطرنشان کرد با وجودی که القرشی و اطرافیانش با انفجار انتحاری باعث کشته شدن غیرنظامیان شدند، آمریکا درباره نقش احتمالی خود در کشته شدن افراد بی‌گناه تحقیق و تفحص انجام خواهد داد.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز در پیامی گفت: «کشته شدن رهبر داعش پیام مهمی را به جهان مخابره کرد؛ وقتی آمریکا بخواهد کاری را انجام بدهد، می‌تواند.»

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه، در بیانیه‌ای گفت: «حذف رهبر داعش جهان را جای امن‌تری می‌کند. اما داعش همچنان آمریکا و متحدانش را هدف گرفته و اجازه نمی‌دهیم هر کس به رهبری این گروه برسد، هرگز خواب راحت داشته باشد.»

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، نیز روز پنج‌شنبه در نطقی در کاخ سفید اعلام کرد پس از حمله نیروهای ویژه آمریکایی به خانه‌ای در شمال غربی سوریه، رهبر داعش «در اقدامی بزدلانه» خود را منفجر کرد و علاوه بر خود، تعدادی از کودکان و زنان را نیز به کشتن داد.

به گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه، در جریان عملیات آمریکا چند غیرنظامی، از جمله دو کودک و یک زن، نیز کشته شده‌اند.

در همین حال، واشینگتن پست به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد که قرشی در ماه‌های اخیر در حال توطئه برای بازگرداندن این گروه تروریستی به قدرت بود.

ارتش عراق اعلام کرد که سرویس‌ امنیتی این کشور، اطلاعاتی بسیار حساس و مهمی را به آمریکا ارائه کرد که به روند عملیات کشتن رهبر داعش کمک کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا