جهان

پنتاگون: چرثقیل‌های چینی در بنادر آمریکا ابزار جاسوسی هستند

«اف بی آی» از پیداشدن تجهیزات جاسوسی در بازرسی امنیتی کشتی چینی متعلق به شرکت سازنده جرثقیل «زد.پی.ام.سی» خبر داد

مسئولان آمریکایی به طور فزاینده از جاسازی ابزار جاسوسی در جرثقیل‌های غول پیکر ساخت چین که در بنادر آمریکا از جمله در بسیاری از بنادر مورد استفاده ارتش فعالیت دارند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گفته مسئولان آمریکایی، این جرثقیل‌ها می‌توانند ابزار جاسوسی بالقوه‌ای را برای پکن فراهم کنند که از دید همه پنهان است.

برخی از مقامات امنیت ملی و وزارت دفاع آمریکا می‌گویند، این جرثقیل‌ها که توسط شرکت «زد.پی.ام.سی» مستقر در چین ساخته شده‌، خوش‌ساخت و نسبتا ارزان هستند، اما دارای حسگرهای پیچیده‌ای بوده که می‌تواند مبدا و مقصد کانتینرها را ضبط و ردیابی کنند.

به گزارش «وال استریت ژورنال»، این نگرانی وجود دارد که چین از این طریق بتواند اطلاعاتی را در مورد اقلامی که در داخل یا خارج آمریکا برای حمایت از عملیات نظامی واشینگتن در سراسر جهان ارسال می‌شود، به دست آورد.

به گفته برخی محافل، ماموران «اف بی آی» در سال 2021 در بازرسی از یک کشتی باری حامل جرثقیل‌ها به بندر بالتیمور، تجهیزات جمع‌آوری اطلاعات را در این کشتی پیدا کردند.

واکنش سفارت چین

یکی از نمایندگان سفارت چین در واشینگتن، نگرانی‌ آمریکا در مورد جرثقیل‌ها را تلاشی ناشی از «جنون عظمت» با هدف کارشکنی در همکاری تجاری و اقتصادی با چین توصیف کرد.

در سال‌های اخیر، مقامات امنیت ملی آمریکا، استفاده بالقوه از طیف وسیع تجهیزات ساخت چین شامل سیستم‌های چک چمدان و ترانسفورماتورهای الکتریکی، برای نظارت یا ایجاد اختلال در ایالات متحده را زیر سئوال بردند.

همچنین نگرانی‌ گسترده‌ در مورد کنترل فزاینده چین بر بنادر جهان از طریق سرمایه‌گذاری‌های راهبردی، مطرح شده است زیرا این کشور، تولید شبه‌کامل کانتینرهای حمل و نقل جدید جهان را در دست داشته و خدمات داده‌های حمل و نقل را کنترل می‌کند.

قانون سیاست دفاعی

در این زمینه، موضوع جرثقیل‌های غول پیکر انتقال محموله از کشتی به بندر، خبرساز شده است.

لایحه 850 میلیارد دلاری قانون سیاست دفاعی آمریکا که در دسامبر گذشته تصویب شد، مقامات دریایی وزارت حمل و نقل را ملزم می‌کند تا با مشورت با وزیر دفاع و دیگر محافل، پژوهش طبقه‌بندی نشده‌ای را تا پایان سال جاری در این مورد که آیا جرثقیل‌های ساخت خارج، در بردارنده خطرات سایبری یا تهدیدات امنیتی در بنادر ایالات متحده هستند، تدوین کنند.

جرثقیل‌های غول‌پیکر تحویلی به بنادر ایالات متحده، عموما به شکل کامل روی کشتی‌ها مونتاژ شده و از طریق نرم‌افزار ساخت چین کار می‌کنند.

به گفته مقامات آمریکایی، در برخی موارد، اتباع چینی شاغل با ویزای دو ساله ایالات متحده به‌کار گرفته می‌شوند که می‌توانند، عوامل احتمالی برای جمع‌آوری داده‌های اطلاعاتی باشند.

ارزیابی محرمانه آژانس اطلاعات دفاعی در سال 2021 نشان داد که پکن می‌تواند ترافیک بنادر را مسدود کرده یا داده‌های اطلاعاتی مربوط به تجهیزات نظامی در حال حمل را جمع‌آوری کند.

کارلوس خیمنز، عضو کنگره آمریکا، سال گذشته قانونی را برای ممنوعیت خرید جرثقیل‌های چینی توسط ایالات متحده و تشویق دیگر شرکت‌های تولیدکننده در کنگره مطرح کرد.

این نماینده کنگره و شهردار سابق شهرستان «میامی- دید» که در بندر محل اقامتش برخی از جرثقیل‌های ساخت شرکت «زد.پی.ام.سی» وجود دارد، گفت این قانون را زمانی پیشنهاد کرد که متوجه شد نرم‌افزار نصب‌شده روی جرثقیل‌های چینی، می‌تواند برای اهداف شوم مورد استفاده قرار گیرد.

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا