جهانخاورمیانه

سفر اعلام نشده نخست‌وزیر اسرائیل به امارات

نخست‌وزیر اسرائیل برای دومین بار به ابوظبی سفر کرد. از زمان عادی‌سازی روابط دو کشور، این دومین سفر نفتالی بنت به امارات متحده عربی است. گفته می‌شود مسئله فعالیت‌های هسته‌ای ایران در کانون گفت‌وگوهای سران دو کشور است.

سفر غیرمنتظره نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل به امارات متحده عربی در شرایطی صورت می‌گیرد که مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی متوقف شده است.

به گزارش الجزیره، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در اطلاعیه‌ای گفته است که در این سفر در کنار “موضوع‌های مختلف منطقه‌ای”، به احتمال زیاد مسئله برنامه هسته‌ای ایران در دستور کار گفت‌وگوهای نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل و شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی خواهد بود.

نفتالی بنت زمان کوتاهی پیش از این سفر در یک بیانیه ویدئویی از کشورهای عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستقر در وین تقدیر کرد که روز چهارشنبه ۸ ژوئن (۱۸ خرداد) ایران را به دلیل عدم شفافیت در برنامه هسته‌ای این کشور مورد نکوهش قرار داده بودند.

نخست‌وزیر اسرائیل پیش از آن‌که سوار هواپیمای عازم امارات شود گفت: «ما در اینجا مواضع محکم کشورهای جهانی را شاهد هستیم که میان نیک و شر تمایز قائل هستند، زیرا با وضوح تمام می‌گویند که ایران چیزهایی را مخفی می‌کند. ما در این موضوع کوتاه نخواهیم آمد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه ۹ ژوئن (۱۹ خرداد) اعلام کرد که ایران قصد دارد ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم خود را افزایش دهد.

دو کشور اسرائیل و امارات متحده عربی از توسعه برنامه هسته‌ای ایران نگران هستند. در حالی که اسرائیل می‌گوید ایران به دنبال تولید سلاح اتمی است، مقامات ایران با رد این اتهام تأکید می‌کنند که برنامه هسته‌ای این کشور تنها اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا