نماد سایت Aznews TV

آخرین سورپرایز مرگبار کوید-۱۹: لخته های خون مرموز

پای راست نیک کوردرو، ستاره برادوی و بازیکنی  که حدود سه هفته در بخش مراقبت های ویژه مانده بود و تحت درمان کوید-۱۹ قرار گرفته بود، قطع شد.

پزشک کوردرو گفت که جریان خون وی به دلیل لخته شدن مسدود شده بود به همین دلیل تصمیم به قطع پای او گرفتیم.

به دلایل مختلفی حوادث ترومبوتیک در بیماران مراقبت های ویژه اغلب اتفاق می افتد.

با این حال، در بیماران کوید-۱۹، این میزان بسیار فراتر از تخمین ها اعلام شده است.

 

شری بروسناهان که به عنوان متخصص بیماری های قفسه سینه و پزشک مراقبت های ویژه در بیمارستانی در نیویورک کار می کند، گفت: «من بیمارانی در بخش مراقبت های ویژه دارم که در انگشتانشان لخته خون به وجود آمده و فکر می کنم انگشتان دست خود را از دست خواهند داد و فقط به دلیل ویروس انگشتان خود را از دست خواهند داد.»

 

او همچنین گفت یکی از بیماران به خاطر عدم گردش خون در هر دو دست و پا رنج می برد. به نظر پزشک او، قطع عضو ممکن است لازم باشد. یا اینکه ممکن است رگهای او به اندازه ای آسیب ببیند که نوک دست و پا به خودی خود بیفتد.

لخته های خون نه تنها برای اندام بلکه برای ریه، قلب یا مغز خطرناک است.

چون لخته خون می تواند باعث آمبولی ریوی کشنده (انسداد ناگهانی شریان ریه)، حمله قلبی و سکته مغزی شود.

قسمت های ترومبوتیکی یا ترومبوز ناشی از لخته شدن خون در داخل رگ به وجود می آید که باعث انسداد در قلب، ریه ها و رگ ها می شود.

 

چرا این اتفاق می افتد؟

دکتر بهنود بیکدلی از بیمارستان پرستیستر نیویورک یک کنسرسیوم متخصص بین المللی برای بررسی این موضوع تأسیس کرد.

یافته های این تیم در ژورنال آمریکایی قلب و عروق منتشر شد.

 

بر این اساس، متخصصان تشخیص دادند كه خطرات مربوط به لخته خون در بیماران کووید-۱۹ بسیار زیاد است.

دکتر بیكدلی همچنین گفت: «بیماران كووید ۱۹ حتی قبل از تست کرونا نیز نیاز به رقیق كننده خون و پیشگیری كننده لخته خون دارند.»

دقیقاً چه چیزی باعث این مشکل می شود؟

اگرچه دلایل کاملاً معلوم نشده اما تحقیقات تیم بیکدلی چندین امکان ممکن را ارائه می دهد.

 

افراد مبتلا به بیماری كووید ۱۹ غالباً دلایل اساسی دیگری مانند بیماری قلبی یا ریوی دارند که خود این بیماری ها در حال حاضر با میزان لخته شدن بالا مرتبط هستند.

 

دلیل دوم ماندن طولانی مدت در مراقبت های ویژه است. وقتی فرد به مدت طولانی بی تحرک می ماند، احتمالا لخته خون در بدنش به وجود می آید.

دیگر اینکه بیماری كووید ۱۹ با یک واکنش ایمنی غیر طبیعی به نام «طوفان سیتوکین» همراه است. برخی تحقیقات حتی نشان می دهد که این امر با میزان لخته شدن بالا مرتبط است.

 

همچنین بیان شده است که ویروس ممکن است چیزی باشد که به طور مستقیم باعث لخته شدن خون می شود و برای این، سایر بیماری های ویروسی را که اتفاق مشابهی روی می دهد، مثال می زنند.

از سوی دیگر، در مقاله ای که هفته گذشته در مجله «لانسنت» منتشر شد، می گوید که این ویروس می تواند باعث عفونت لایه سلول داخلی اندام ها و رگ های خونی به نام اندوتلیوم شود.

 

خروج از نسخه موبایل