جهانسلامتی و زندگی

افزایش شدید تعداد كودكان مشكوك به بیماری كاوازاكی در اروپا؛ رابطه آن با كوید-۱۹ در حال بررسی است

متخصصان بهداشت و درمان ایتالیای و انگلیس اخیراً در حال تحقیق در مورد رابطه كوید-۱۹ در کودکانی هستند که با شکایات التهاب شدید به بیمارستانها آورده شده اند.

به ویژه در مناطق شمالی ایتالیا و انگلیس در تعداد کودکان زیر ۹ سال که دچار تب و سفتی رگ شده اند افزایش غیر عادی ای مشاهده شده است.

در ایتالیا، کشوری که از اپیدمی کرونا در اروپا بیش از همه رنج می برد، پزشکان از افزایش چشمگیر تعداد بیماران کودک مبتلا به کاوازاکی خبر دادند که منجر به قرمز شدن دست ها، زبان و چشم ها می شود که در بعضی موارد نیز می تواند باعث گشاد شدن عروق قلب شود.

وزیر بهداشت انگلیس با بیان اینکه همین موارد در انگلیس نیز مشاهده می شود، گفت که وضعیت «بسیار نگران کننده است» و کارشناسان در حال شروع به بررسی دقیق تر این بیماری هستند.

همچنین استفان پوییس، مدیر آژانس ملی بهداشت انگلستان گفت که وی از افزایش تعداد کودکانی که اخیراً با شکایاتی شبیه به کاوازاکی آوارد شده اند، آگاه است، 

استفان پوییس افزود، اظهار نظر در مورد رابطه این پدیده با کروناویروس هنوز خیلی زود است. متیو جیوفردا، متخصص کودکان در ایتالیای، در گفتگو با رویترز اظهار داشت: در ماه های اخیر در برگامو ایتالیا، ۲۰ کودک با التهاب عروقی تحت معاینه قرار گرفتند.

بیماری کاوازاکی چیست؟

این بیماری برای اولین بار توسط پزشک متخصص کودکان ژاپنی به نام تامی ساکو کاوزاکی ( بیماری به نام او ثبت شده) در متون پزشکی انگلیس سال ۱۹۶۷ گزارش شده است . وی تعدادی بیمار با علایمی بشکل: تب، راش پوستی، کنژکتیویت(قرمزی چشم) ، انانتم( قرمزی گلو و دهان)، ادم دست ها و پاها و بزرگی غدد لنفی گردنی مشخص و معرفی نمود.

این بیماری در ابتدا «موکوکوتانئوس لنف نود سندرم» نام گرفت. چند سال بعد، عوارض درگیری قلبی همانند: درگیری عروق کرونری( گشادی وسیع شریان‌های خونی) نیز در این بیماری گزارش شد. بیماری کاوازاکی یک واسکولیت سیستمیک حاد است، به این معنی که التهاب در دیواره رگهای خونی میتواند منجر به گشاد شدن (انوریسم) هریک از شریان ها با اندازه متوسط در بدن، به ویژه شریان های کرونر گردد.

در عین حال، بیشتر کودکان تنها علایم سیستمیک را بدون اینکه عوارض قلبی پیدا کنند نشان میدهند.

بیماری کاوازاکی یک بیماری نادر است، اما یکی از شایعترین واسکولیت های کودکی بشمار می آید. کاوازاکی از تمام نقاط جهان گزارش شده است. اما در ژاپن شیوع بیشتری دارد.

این بیماری منحصرا در کودکان کم سن وسال و نوپا گزارش شده است . تقریبا ۸۵% کودکان مبتلا به بیماری کاوازاکی زیر ۵ سال هستند و اوج بروز سنی ۱۸ تا ۲۴ ماهگی است .در کمتر از سه ماه و بیشتر از ۵ سال نیز به صورت شایع دیده میشود. ولی بیشترین خطر درگیری کرونری در این سنین است.

در پسران نسبت به دختران شایع تر است. اگرچه کاوازاکی در در طول سال و در هر زمان قابل تشخیص است اما به صورت دسته جمعی در یک فصل هم اتفاق افتاده است. امکان ابتلا در در اواخر زمستان و بهار بیشتر است.

علت بیماری کاوازاکی نامعلوم است هرچند بنظر میرسد که یک عامل عفونی منشاء این اتفاق باشد. افزایش حساسیت و یا اختلال در پاسخ ایمنی که احیانا توسط یک عامل عفونی ( ویروس یا باکتری مشخص) به راه افتاده باعث شروع فرایند التهابی میشود که به ایجاد التهاب و آسیب عروق خونی در افرادی که استعداد ژنتیکی نسبت به این بیماری را داشته باشند منجر می گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا