جهانفرهنگ و هنرمقالات

اسکلت‌هایی که نشان از «جراحی مغز» در دوران باستان می‌دهد در یک جزیره یونانی کشف شد

اسکلت‌هایی که که نشان از یک «جراحی پیچیده مغزی» که قدمت آن به سده های چهارم و هفتم میلادی بر می‌گردد، در جزیره یونانی تاسوس پیدا شد.

به عنوان بخشی از امپراطوری روم شرقی، گروهی که در گورهای نه چندان ساده در نزدیکی یک کلیسای یادبود دفن شده‌اند، بخشی از گروه سواره‌نظام و کمانداران بوده‌اند.

تا جایی که معلوم است، تمام افراد یافت شده دارای زندگی دشواری بوده‌اند و علاوه بر این هم زنان و هم مردان در معرض آسیب های جدی قرار گرفته اند که شاید توسط یک پزشک نظامی با احتیاط بسیار تحت عمل جراحی قرار گرفته اند.

از بین آنها یک مرد شاید به دلیل ابتلا به عفونت تحت عمل جراحی سر، گردن و مغز قرار گرفته است، تصور می شود این مرد هنگام عمل جراحی یا اندکی پس از آن جان باخته‌است.

در منطقه پالیوکاسترو در جزیره یونانی تاسوس بقایای ده اسکلت کشف شد که چهار نفر از آنها زن و شش نفر از آنها مرد بودند که همگی از نظر موقعیت اجتماعی در وضعیت والایی برخوردار بوده‌اند.

استخوانهای این افراد چیزهای زیادی را نشان داد؛ از فعالیتهای بدنی که انجام می دادند تا آسیب هایی که دیده‌اند و حتی جراحی های پیچیده مغز که بر رویشان انجام شده.

آناگنوستیس آگیلاراکیس رهبر این تحقیق و دانشجوی دکترا، گفت: «معماری مقبره و کلیسای بنای یادبود و ساختار مقبره ها با شکوه است.»

وی همچنین می افزاید: حفظ بسیار خوب اثرهای بجا مانده، موقعیت مکانی و معماری چشمگیر کلیسای یادبود که در آن دفن شده اند، نشان می دهد که این افراد در منطقه ای که در آن زندگی می کنند، از جایگاه والایی برخوردار بوده‌اند.

آگلاراکیس، استاد مردم شناسی در بخش تاریخ آدلفی، گفت: «وقتی به ویژگی های آناتومیکی اسکلت های این افراد نگاه می کنیم، می‌بینیم که زن و مرد هر دو زندگی دشواری را تجربه کرده‌اند.»

وی گفت: «این آسیب های جدی که هم زنان و هم مردان تجربه کرده اند، توسط پزشک / جراح باتجربه با روش های جراحی / ارتوپدی تحت درمان و مراقبت قرار گرفته اند. گمان می کنیم این فرد یک پزشک نظامی بوده است.»

آگلارلاكس گفت با توجه به جراحی مغز انجام گرفته، اگرچه روند عمل جراحی نامشخص بوده است، اما می‌توان دید که برای یك بیمار مذکر كوشش كاملاً جامعی در عمل جراحی انجا گرفته است. احتمالاً این فرد برای اهالی پالیوکاسترو یک فرد بسیار مهم بوده ‌است.»

آگیلاراکیس و همکارانش در کنار داده های پزشکی و جراحی در مورد این «عمل فوق العاده‌ی جراحی سر و گردن و تلاش های زیاد جراح، از داده های پالئو‌پاتولوژی نیز بهره مند شده اند.» وی اظهار می کند که علت انجام عمل جراحی احتمالاً ناشی از التهاب بوده است و کماندار اندکی پس از عمل جراحی یا در حین آن درگذشته است.»

آگلارکیس می‌گوید: «در طول مدت ۴۰ سال فعالیت کاریم در فرهنگ مادی انسان شناسی، این پیچیده ترین جراحی است که تاکنون در زندگی ام دیده ام. انتخاب پیچیده ترین ابزار و آماده‌سازی ها در انجام عمل جراحی، مخصوصاً وقتی که این عمل در دوره قبل از آنتی‌بیوتیک‌ها صورت گرفته، باورنکردنی است.»

Phys. Adelphi Üniversitesi. 7 Aprel 2020.

Anagnostis P. Agelarakis. Eastern Roman Mounted Archers and Extraordinary Medico-Surgical Interventions at Paliokastro in Thasos Island during the ProtoByzantine Period: The Historical and Medical History Records and the Archaeo-Anthropological Evidence.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا