جهان

رئیس‌جمهور سریلانکا از کشور فرار کرد

گوتابایا راجاپاسکا، رئیس‌جمهور سریلانکا، چند روز پس از اشغال کاخ ریاست‌جمهوری توسط معترضان خشمگین، با یک هواپیمای نظامی از کشور گریخت و به مالدیو پناه برد. خروج رئیس‌جمهور موجی از شادی را در سریلانکا به همراه داشت.

یک هواپیمای نظامی بامداد چهارشنبه (۱۳ ژوئیه/ ۲۲ تیر) رئیس‌جمهور ۷۳ ساله سریلانکا را همراه با همسرش و دو محافظ شخصی از این کشور خارج و به شهر ماله، پایتخت مالدیو منتقل کرد. به گفته یک مقام مهاجرتی فرودگاه مالدیو، گوتابایا راجاپاسکا پس از خروج از هواپیما تحت حفاظت پلیس، به مکانی نامعلوم برده شد.

انتشار خبر فرار رئیس‌جمهور سریلانکا موجی از شادی را میان تظاهرکنندگان در شهر کلمبو، پایتخت این کشور، به همراه داشت. راجاپاسکا، روز شنبه (۹ ژوئیه) اندکی پیش از هجوم معترضان خشمگین به کاخ ریاست‌جمهوری، از پایتخت خارج شده بود. گفته شده بود که او پس از فرار از محل اقامتش به یک کشتی نیروی دریایی که به سمت آب‌های سرزمینی در جنوب سریلانکا در حرکت بوده، منتقل شده است.

راجاپاسکا وعده داده بود که روز چهارشنبه از قدرت کناره‌گیری می‌کند تا به این ترتیب زمینه برای “انتقال مسالمت‌آمیز قدرت” در کشور فراهم شود. رانیل ویکرماسینگه، نخست‌وزیر سریلانکا نیز همزمان با رئیس‌جمهور وعده استعفا داده بود.

بنا برگزارش‌ها راجاپاسکا روز سه‌شنبه تلاش کرده بود تا از کشور فرار کند، اما موفق به خروج نشده بود. رئیس‌جمهور سریلانکا متهم به سوءمدیریت اقتصادی است و تا زمانی که هنوز رئیس‌جمهور است از مصونیت قضایی برخوردار است. به گفته ناظران سیاسی، او سعی داشته تا با خروج از کشور پیش از روز چهارشنبه، از بازداشت احتمالی خود جلوگیری کند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده در پی فرار راجاپاسکا، سفارت آمریکا در کلمبو اعلام کرده که تمامی خدمات کنسولی خود در بعدازظهر چهارشنبه و همچنین در روز پنجشنبه را لغو می‌کند. این سفارتخانه با انتشار پیامی در توییتر، گفته این اقدام از روی “احتیاط فراوان” صورت گرفته است.

خاندان راجاپاسکا به مدت چندین دهه بر سریلانکا حکومت کردند و بیشتر سریلانکایی‌ها این خاندان را عامل فقر و وضعیت بد اقتصادی کنونی کشور می‌دانند.

طبق گزارش رویترز، مقامات مهاجرتی روز سه‌شنبه از خروج برادر رئیس‌جمهور از کشور ممانعت کردند. بازیل راجاپاسکا در ماه آوریل از سمت خود به عنوان وزیر دارایی استعفا داده بود و حدود دو ماه بعد نیز کرسی خود در پارلمان را ترک کرد. او دارای تابعیت آمریکاست.

سریلانکا از چندین ماه پیش شاهد تظاهرات و تجمع‌‌های اعتراضی بوده که بعضی از آنها نیز با خشونت همراه بوده‌اند. کاهش شدید ارزش پول ملی و گران ‌شدن مایحتاج روزمره موجب شده تا این کشور در حال حاضر در بحبوحه سخت‌ترین بحران اقتصادی خود بسر ‌برد که در چند دهه اخیر بی‌سابقه بوده است.

دویچه وله

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا