آذربایجانایران

آلودگی هوا در شهرهای آذربایجان‌جنوبی شش برابر بالاتر از میانگین جهانی

بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده از سوی حکومت ایران ۱۴ شهر با آلودگی هوای شدید مواجه اند و میانگین مرگ و میرها در اثر آلودگی هوا جان سالانه چهار هزار و ۴۰۰ نفر را در ایران می‌گیرد.

به گزارش ایرنا وزارت بهداشت حکومت ایران در گزارشی اعلام کرد سالانه چهار هزار و ۴۰۰ نفر بر اثر آلودگی هوا در ایران جانشان را از دست می دهند.

این مرگ و میرها در اثر قرار گرفتن در معرض ریزگردها با قطر دو و نیم میکرون یا کمتر اتفاق می‌افتد که باعث بیماری‌های قلبی، عروقی و تنفسی و سرطان می‌شود.بر اساس این گزارش، میانگین غلظت ذرات معلق در تهران، تبریز، همدان، اراک، کرج و… شش برابر بالاتر از میانگین سازمان جهانی بهداشت است.سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که آلودگی هوای آزاد و داخلی در مناطق شهری و روستایی منجر به بیش از هفت میلیون مرگ زودرس در سال می‌شود، به طور میانگین حدود ۵۴ درصد از مرگ‌های زودرس مربوط به آلودگی هوا در فضای باز به دلیل بیماری ایست قلبی و سکته مغزی است. هفت درصد از مرگ و میر ناشی از سرطان ریه و ۱۹ درصد از مرگ و میر به علت بیماری مزمن انسدادی ریوی است.در فروردین و اردیبهشت سال جاری استان‌های حاشیه دریاچه اورمیه درگیر پدیده ریزگردها بودند. کارشناسان نیز تایید کرده اند که بخش زیادی از ریزگردهای آلاینده منشاء داخلی دارند و این کانون‌ها با کاهش بارندگی و تداوم بهره‌برداری‌های بی‌رویه از منابع طبیعی، در حال افزایش‌اند.میانگین مرگ و میرها در اثر آلودگی هوا بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سراسر جهان است.علاوه بر آلودگی هوا، پسماندها (زباله ها) هم بحران‌ساز بوده است. در ۲ سال اخیر با همه‌گیری ویروس کرونا، حجم پسماندهای عفونی افزایش یافته و روی محیط اثرات منفی می گذارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا