ایران

آمار مرگ‌ومیر در ایران با همه‌گیری کرونا افزایش یافت

وزارت بهداشت حکومت ایران مدعی است سایر بیماری‌ها بیشتر از کرونا عامل مرگ‌ومیر بوده‌اند!

آمار مرگ‌ومیر در ماه‌های نخست سال ۱۴۰۰ نسبت به سال‌های قبل از همه‌گیری کرونا حدود ۶۰ درصد بیشتر شده است.

گزارش سازمان ثبت‌احوال ایران نشان می‌دهد که آمار مرگ‌ومیر در این کشور پس از همه‌گیری ویروس کرونا روند صعودی داشته است.

بر اساس این گزارش در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن، نزدیک به ۳۰ درصد بیشتر شده و در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ هم نسبت به زمان مشابه سال قبل، ۲۳ درصد افزایش یافته است.

آمار مرگ‌ومیر در ماه‌های نخست سال ۱۴۰۰ نسبت به سال‌های قبل از همه‌گیری کرونا حدود ۶۰ درصد بیشتر شده است.

به‌ عنوان‌ مثال، در نیمه نخست سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ میانگین تعداد افرادی که فوت می‌کردند، ۱۸۰ هزار نفر بود اما در نیمه نخست سال ۱۴۰۰، این عدد به ۲۹۰ هزار نفر رسید و در نیمه نخست سال ۱۳۹۹ نیز آمار فوت‌شدگان ۲۳۵ هزار نفر اعلام شد.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت ایران، بیماری‌های قلبی و عروقی، انواع سرطان‌، بیماری‌های دستگاه‌ تنفسی، دیابت و آلزایمر همچنان در مرگ بیشترین سهم را دارند.

اما بررسی آمار تعداد فوت‌شدگان دو سال گذشته در ایران و مقایسه آن با سال‌های پیش نشان می‌دهد که همه‌گیری کووید-۱۹ و اقدام دیرهنگام حکومت برای واکسیناسیون عمومی از مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر در دوران همه‌گیری کرونا بوده است.

این موضوع به‌خصوص در موج پنجم کرونا که از تیر ۱۴۰۰ شروع شد و تا آخرین روزهای تابستان ادامه یافت، بیشتر نمایان بود؛ به‌ طوری‌ که برخی مقام‌های وزارت بهداشت مثل ایرج حریرچی، اذعان کردند که آمار واقعی مرگ‌ومیر در اثر ابتلا به کرونا در ایران دو تا سه برابر آمار رسمی است.

روزنامه جوان نیز به نقل از کوروش هلاکویی، متخصص بیماری‌های عفونی، نوشت که آمار واقعی جان‌باختگان کرونا در ایران هفت برابر آمار رسمی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا