ایرانخاورمیانه

آمریکا: از فاصله ایمن هواپیمای ماهان‌ایر در آسمان سوریه را بررسی کردیم

آمریکا در باره گزارش رسانه‌های ایران از مواجهه جنگنده های آمریکایی با هواپیمای ماهان در آسمان سوریه گفته که هدف بررسی بصری این هواپیما برای اطمینان از امنیت نیروهایش بود.

ارتش آمریکا مانور یکی از جنگنده‌های خود با هواپیمای خطوط هوایی ماهان در آسمان سوریه را تایید کرد و گفت که جت اف-۱۵ آمریکایی فاصله ایمن را با هواپیمای ایرانی رعایت کرده بود.

سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «عملیات شناسایی صورت گرفته با هدف حصول اطمینان از امنیت پرسنل حاضر در پایگاه التنف صورت گرفت و به محض اینکه خلبان اف-۱۵ هواپیمای مسافربری ماهان را شناسایی کرد، فاصله خود را بیشتر کرد.»

رسانه‌های ایران عصر پنجشنبه نخست از نزدیک شدن دو جت جنگی اسرائیلی به هواپیمای ماهان عازم بیروت خبر دادند، اما ساعاتی بعد خلبان پرواز ایرانی گفت که جنگنده‌ها آمریکایی بودند.

هواپیمای مسافربری ماهان پرواز ۱۱۵۲ از تهران عازم بیروت بود و با نزدیک شدن جنگنده آمریکایی، ناگزیر شد از ارتفاع خود کم کند و تنها پس از فرود اضطراری در دمشق، پرواز خود را از سر گرفت و در فرودگاه بیروت بر زمین نشست.

هواپیمایی ماهان اعلام کرده که در این‌باره بیانیه‌ای را منتشر خواهد کرد.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام همچنین در بیانیه خود اعلام کرد که «این عملیات رهگیری حرفه‌ای بر اساس استانداردهای بین‌المللی انجام شد.»

همچنین خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، نوشت که ایران به زودی طی نامه‌ای مراتب اعتراض خود نسبت به این حادثه را به سازمان ملل متحد اعلام خواهد کرد.

به گفته این خبرگزاری، نامه ایران به دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان ارسال خواهد شد تا به عنوان سندی در این سازمان بین‌المللی ثبت شود.

در همین حال حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، تلویحا «رهبران» کشورهای دخیل در این موضوع را تهدید به قتل کرد. او در حساب توییترش نوشت: «کسی که جان رهبرانش را دوست دارد با جان مسافران ما بازی نمی‌کند.»

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا