جهانخاورمیانه

آمریکا حملات اخیر حوثی‌ها به مناطق غیرنظامی عربستان را محکوم و بر حمایت خود از این کشور تاکید کرد

روز دوشنبه ۱۸ اسفند، آمریکا نسبت به "تهدیدهای امنیتی" از طرف "حوثی های مورد حمایت ایران" پس از حمله آن‌ها به تاسیسات نفتی عربستان هشدار داد.

روز دوشنبه ۱۸ اسفند، آمریکا نسبت به “تهدیدهای امنیتی” از طرف “حوثی های مورد حمایت ایران” پس از حمله آن‌ها به تاسیسات نفتی عربستان هشدار داد و به حمایت خود از این کشور تاکید کرد.

در پی حملات موشکی و پهپادی گروه حوثی‌های مورد حمایت ایران در یمن به مناطق غیرنظامی عربستان سعودی، سفارت آمریکا در ریاض ضمن هشدار به این گروه گفت، واشنگتن متعهد به دفاع از عربستان سعودی است.

جن پسکی، کاخ سفید نیز گفت: “ما درک می‌کنیم که آنها [عربستان] با تهدیدهای امنیتی واقعی از طرف یمن و دیگران [ایران] در منطقه روبرو هستند … ما به دنبال راه هایی برای بهبود حمایت از توانایی عربستان در دفاع از خاک خود در برابر تهدیدات خواهیم بود.”

مقامات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی گفتند كه بیشتر پهپادها و موشك های پرتاب شده از سوی حوثی‌ها را پیش از اصابت به اهداف خود رهگیری کرده و این حملات خسارت جانی و مالی نداشته است.

حوثی‌ها، محوطه ذخیره سازی نفت در راس تانوره، محل پالایشگاه و بزرگترین تأسیسات بارگیری نفت در دریا و یک محوطه مسکونی در ظهران را که توسط شرکت آرامکو، غول نفتی عربستان استفاده می شود، هدف قرار دادند.

این حملات منجر به افزایش قیمت نفت خام برنت به بالای ۷۰ دلار در هر بشکه شد که به بالاترین میزان از ژانویه سال ۲۰۲۰ رسید.

سفارت آمریکا در یک پست توییتری به زبان عربی نوشت: “ایالات متحده در کنار عربستان سعودی و مردم آن ایستاده است. تعهد ما در دفاع از پادشاهی و امنیت آن خلل ناپذیر است.”

حوثی ها در درگیری ای که عمدتاً به عنوان جنگ نیابتی از سوی ایران بر علیه عربستان قلمداد می شود، به مدت شش سال است که یمن را درگیر جنگ داخلی کرده است.

در جدیدترین حملات، روز دوشنبه ۱۸ اسفند، ائتلاف عربی اعلام کرد که یک موشک بالستیک و یک پهپاد انفجاری را که به سمت مناطقی از جنوب عربستان شلیک شده بود، رهگیری و منهدم کرده است.

حوثی‌ها ادعا کردند که با نوع جدیدی از موشک بالستیک به یک هدف نظامی در فرودگاه ابها عربستان سعودی، نزدیک مرز یمن، حمله کرده است.

ترکی المالکی، سخنگوی وزارت دفاع عربستان سعودی، در تلویزیون العربیه گفت که ایران مشغول ارسال موشک و پهپادها به حوثی ها است.

ریاض بارها گفته است که برنامه موشکی بالستیک ایران و پشتیبانی از تروریسم منطقه ای از جمله در یمن باید بخشی از هر گفتگو با هدف احیای پیمان هسته ای ۲۰۱۵ (برجام) با ایران باشد.

حوثی‌ها همچنین مدعی شدند که روز یکشنبه با استفاده از ۱۴ پهپاد و ۸ موشک بالستیک به اهداف نظامی در شهرهای دمام، عسیر و جازان عربستان حمله کردند.

ائتلاف عربی گفت، ۱۲ پهپاد و ۲ موشک بالستیک حوثی‌ها را که به سمت جازان پرتاب شده بود منهدم کرد.

بعداً وزارت دفاع عربستان سعودی گفت که یک پهپاد مسلح را که از آسمان دریا به پرواز در آمده بود قبل از اینکه بتواند به هدف خود در راس تانوره برسد، رهگیری کرده است. همچنین، ترکش موشک بالستیک منهدم شده در نزدیکی محوطه مسکونی مورد استفاده آرامکو سقوط کرد.

این مناطق در استان شرقی در ساحل خلیج نزدیک ایران، عراق و بحرین واقع شده است که پایگاه منطقه ای نیروی دریایی ایالات متحده نیز آنجا قرار دارد. یمن تقریباً ۱۰۰۰ کیلومتر  دورتر، در جنوب غربی خلیج عدن قرار دارد.

استان شرقی بیشترین امکانات تولید و صادرات آرامکو را داراست. در سال ۲۰۱۹، عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان، با حمله بزرگی به تاسیسات نفتی خود روبرو شد. ریاض ایران را مقصر دانست، اتهامی که تهران رد می کند.

حوثی ها همزمان با فشار ایالات متحده و سازمان ملل برای آتش بس و احیای مذاکرات متوقف شده صلح یمن، حملات خود را افزایش داده اند. بایدن، حمایت ایالات متحده از عملیات ائتلاف در یمن را متوقف كرد اما گفت واشنگتن به كمك عربستان سعودی در دفاع از خود ادامه خواهد داد.

روز یکشنبه، ائتلاف تحت رهبری عربستان گفت که حوثی ها پس از لغو آنها از فهرست گروه‌های تروریستی، گستاخ‌تر شدند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا