جهان

آمریکا رسما نیروهای روسیه را به «ارتکاب جنایات جنگی» در اوکراین متهم کرد

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید ارزیابی رسمی ایالات متحده این است که نیروهای روسی در اوکراین مرتکب جنایات جنگی شده‌اند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای گفت ارزیابی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر ارتکاب جنایات جنگی توسط نیروهای روسیه در اوکراین پس از بررسی دقیق اطلاعات موجود، که در دست عموم قرار دارد، و همچنین منابع اطلاعاتی صورت می‌گیرد.

آقای بلینکن با اشاره به حملات به بیمارستان‌ها، مدارس، و ساختمان‌های مسکونی گفت که حمله عمدی به غیرنظامیان «جنایت جنگی» محسوب می‌شود.

در این بیانیه با اشاره به گزارش‌های معتبر از حملات متعدد و هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان، تخریب آپارتمان‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها، زیرساخت‌های حیاتی، وسایل نقلیه غیرنظامی، مراکز خرید، و آمبولانس‌ها، و کشته یا زخمی کردن هزاران غیرنظامی بی‌گناه، «جنگ انتخابی بی‌دلیل و غیرموجه» ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، عامل این «جنایات» معرفی شده است.

بر بیانیه آقای بلینکن، دولت آمریکا گزارش‌ها در این زمینه را پیگیری خواهد کرد و در اختیار متحدان و نهادهای بین المللی مربوطه خواهد گذاشت.

وزیر خارجه آمریکا تأکید داشته که دولت جو بایدن معتقد است مسئولان این واقعه باید پاسخ اعمال خود را بدهند و مصمم است با تمامی ابزار ممکن، از جمله پیگرد جنائی، آن را پیگیری کند.

وزیر خارجه آمریکا با برشمردن انواع حملات روسیه به اوکراین – از جمله «حمله به زایشگاه ماریوپل» و حمله به سالن تئاتر ماریوپل که روی آن «به وضوح و با حروف بسیار درشتی که از آسمان هم دیده می‌شد به روسی واژه “کودکان” نوشته شده بود» می‌گوید، کرملین از همین تاکتیک‌ها در گروزنی در چچن، و حلب در سوریه برای در هم شکستن روحیه مردم استفاده کرده است.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، نیز روز ۲۶ اسفند رئیس جمهوری روسیه را «جنایتکار جنگی» خوانده و از کنگره ایالات متحده برای کمک‌های بیشتر به اوکراین درخواست کمک کرده بود.

بث ون سکاک، سفیر سیار وزارت خارجه آمریکا در امور عدالت جنایی جهانی، در کنفرانس خبری روز چهارشنبه افزود در این زمینه ایالات متحده با دفتر دادستان کل اوکراین و جامعه مدنی آن کشور برای تهیه سند و مدرک همکاری دارد. بگفته ون سکاک دادگاه‌های اوکراین یا کشورهای ثالث، به طور غیابی یا چنان‌چه متهمان را در اختیار بگیرند به صورت حضوری، از جمله مراجعی خواهند بود که امید می‌رود بتوانند مرتکبان این جنایات را به دست عدالت بسپارند.

او از این که دادستان دیوان دادگستری بین المللی نیز به عنوان مرجعی دیگر تحقیقات در این زمینه را آغاز کرده است استقبال کرد و گفت که دیوان دادگستری بین المللی با کشورهای عضو که موظف به همکاری هستند، آغاز به گفت‌و‌گو کرده است.

وی گفت که دولت بایدن با این اقدام می‌خواهد مردم اوکراین آگاه باشند جهان به آن چه بر آنها می‌گذرد واقف است. با توجه به این که رسیدگی به چنین اتهامی شاید در آینده نزدیک انجام نشود، ون سکاک تأکید کرد که باید از هم اکنون شواهد و مدارک را جمع‌آوری کرد تا در آینده برای پاسخگویی مرتکبان مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین فرستاده ویژه سابق آمریکا در دادگاه رسیدگی به جنایات جنگی در گفت‌و‌گو با بخش فارسی صدای آمریکا گفته است که همه شواهد و قرائن در مورد حمله روسیه به اوکراین نشان می‌دهد که این تجاوز، نقض کامل کنوانسیون‌های ژنو است و «در این وضعیت که جنایات جنگی روسیه در مقیاس گسترده‌ای ثابت شده فکر می کنم این اجتناب‌ناپذیر است که کیفرخواست، علیه روسیه به حکم بازداشت علیه ولادیمیر پوتین منجر شود.»

صدای آمریکا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا