جهانخاورمیانهسیاست

آمریکا و بریتانیا حمله هوایی حوثی‌ها به غیرنظامیان در ریاض را محکوم کردند

ائتلاف بین‌المللی به رهبری عربستان سعودی حمله روز شنبه به ریاض توسط شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران در یمن را خنثی کرد.

ایالات متحده روز یکشنبه اقدام به حمله هوایی به ریاض را محکوم کرد و گفت هر کسی که بخواهد ثبات عربستان را تضعیف کند، پاسخگو خواهد بود.

وزارت امور خارجه آمریکا گفت، حمله روز شنبه به پایتخت عربستان، که با دفاع هوایی خنثی شد، “به نظر می رسد تلاشی برای هدف قرار دادن غیرنظامیان بوده است.”

در این بیانیه آمده است: “چنین حملاتی مغایر با قوانین بین المللی است و تمام تلاش ها را برای ارتقا صلح و ثبات تضعیف می کند. هم‌زمان با پیگیری کاهش تنش در منطقه از طریق دیپلماسی، از جمله تلاش برای پایان دادن به جنگ در یمن، ما همچنین به عربستان سعودی یکی از شرکای خود کمک خواهیم کرد تا در برابر حملات به خاک خود دفاع کند و کسانی که سعی در تضعیف ثبات دارند بازخواست شوند.”

بریتانیا نیز این حمله را “که صلح منطقه ای را تضعیف می کند” محکوم کرد.

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا گفت: “ما این حملات را به شدت محکوم می کنیم و در کنار شرکای سعودی خود ایستاده ایم.”

این حمله چند روز پس از آن رخ داد كه ایالات متحده شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران در یمن را به عنوان یك سازمان تروریستی خارجی تعیین كرد. یمنی ها روز یکشنبه یک کمپین رسانه ای اجتماعی را برای یادآوری جنایات حوثی ها و ترغیب سایر کشورها برای پیروی از ایالات متحده آغاز کردند.

برگزارکنندگان گفتند که آنها می خواهند “جهان را در مورد اقدامات تروریستی شبه نظامیان حوثی علیه یمنی ها آگاه کنند و از همه کشورهای آزاد بخواهند آنها را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کنند.”

ده ها روزنامه نگار، فعال حقوق بشر، روشنفکر و مسئول یمنی، با استفاده از هشتگ «#HouthiTerrorismInYemen»، تصاویر و فیلم هایی را به اشتراک گذاشتند که نشان می دهد حوثی ها خانه های خالی مخالفان خود را منفجر می کنند.

محمد عبدالله قاسم، فعال یمنی با بیان اینکه “حوثی ها جنگ های زیادی علیه غیرنظامیان به راه انداختند.”، ادامه داد: “هم اکنون نیز آنها همچنان به تعز، مارب، البیضا و غیره حمله می كنند. آنها بر اساس نظریه حق الهی حاكمیت، ایدئولوژی كه قرنها پیش غرب آن را سرنگون كرد، بر یمنی ها با زور و قدرت اصرار دارند.”

در همین حال، مقامات دولت یمن و شبه نظامیان حوثی روز یکشنبه گفتگوها را برای تأمین توافق دوم تاریخی در مورد تبادل اسرا آغاز کردند.

این نشست در امان، پایتخت اردن با هدف آزاد سازی حدود ۳۰۰ اسیر، از جمله مقامات عالی رتبه مانند محمود الصباحیحی، وزیر دفاع سابق و برادر ناصر منصور هادی، رئیس جمهور یمن برگزار می شود.

گفتگوهای قبلی منجر به آزادی ۱۰۶۵ زندانی در ماه اکتبر شد و امیدها برای دستیابی به توافق برای پایان جنگ را دوباره زنده کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا