خاورمیانه

آمریکا و عربستان سعودی: حمله حوثی‌ها به زیرساخت‌های غیرنظامی با حمایت ایران میسر می‌شود

نمایندگی عربستان سعودی در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت گفت حمله‌های حوثی‌ها علیه این کشور با حمایت ایران انجام می‌شود.

در پی حمله گسترده حوثی‌ها به زیرساخت‌های غیرنظامی عربستان سعودی، از جمله تاسیسات نفتی آرامکو در جده، واشینگتن و ریاض جمهوری اسلامی را مسئول حمایت از حوثی‌ها در این حمله‌ها دانستند.

نمایندگی عربستان سعودی در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت گفت حمله‌های حوثی‌ها علیه این کشور با حمایت ایران انجام می‌شود.

این نمایندگی در نامه خود خواستار برگزاری نشست شورای امنیت برای محکوم کردن حمله‌‌های حوثی‌ها به زیرساخت‌های غیرنظامی این کشور شد.

نمایندگی عربستان سعودی همچنین با تاکید بر لزوم پاسخگو کردن حوثی‌ها، خاطرنشان کرد که ریاض حق دارد برای دفاع از سرزمین خود اقدام‌های لازم را انجام دهد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن، نیز در بیانیه‌ای که در وب‌سایت کاخ سفید منتشر شد ضمن محکوم کردن حمله‌های اخیر حوثی‌ها به زیرساخت‌های غیرنظامی عربستان سعودی گفت ایران با نقض قطعنامه‌های سازمان ملل در منع واردات سلاح به یمن، امکان این حمله‌ها را ایجاد کرده است.

همزمان با حملات شبه‌نظامیان حوثی، تصاویر رهبران این گروه به همراه پرچم یمن بر روی برج آزادی تهران نورپردازی شد، که این اقدام جمهوری اسلامی در فضای مجازی با واکنش‌های فراوانی همراه شد.

درپی حمله حوثی‌ها قیمت هر بشکه نفت خام برنت با یک دلار و ۶۲ سنت افزایش به ۱۲۰ دلار و ۶۵ سنت رسید

قیمت هر بشکه نفت خام سبک آمریکا نیز با ۱/۴ درصد افزایش به ۱۱۳ دلار و ۹۰ سنت افزایش یافت.

وزارت انرژی عربستان سعودی اعلام کرد که حمله حوثی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، اقتصاد جهانی و امنیت عرضه انرژی را به خطر می‌اندازد و جامعه جهانی باید با مسببان این حمله‌ها برخورد کند.

وزارت انرژی عربستان سعودی خاطرنشان کرد در صورت اختلال در عرضه جهانی نفت، ریاض مسئول چنین وضعیتی نخواهد بود.

از سوی دیگر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در توییتی حمله‌های حوثی‌ها به زیرساخت‌های غیرنظامی عربستان سعودی را به شدت محکوم کرد و گفت: حوثی‌ها پیش از ماه رمضان به رفتار مخرب خود ادامه می‌دهند. مردم یمن به طرف‌هایی نیاز دارند که درگیری‌ها را متوقف کنند. آنها نیازمند آرامش هستند.

در همین حال، جیم ریش، سناتور جمهوری‌خواه، گفت: «در حالی که دولت بایدن به حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی فکر می‌کند، حوثی‌های مورد حمایت ایران با مصونیت به شرکای منطقه‌ای آمریکا حمله می‌کنند.»

او افزود: دولت بایدن با ادامه تلاش برای به توافق رسیدن با ایران، مرتکب ساده‌لوحی خطرناکی می‌شود.

وزارت خارجه امارات متحده عربی نیز ضمن ابراز همبستگی با عربستان سعودی در مقابله با تهدیدهای حوثی‌ها گفت حمله‌ها علیه زیرساخت‌های عربستان سعودی، عرضه جهانی انرژی و ثبات اقتصاد جهانی را هدف گرفته است.

دبیرکل اتحادیه عرب نیز در بیانیه‌ای گفت که حمله‌های حوثی‌ها امنیت منطقه و روند عرضه جهانی انرژی را تهدید می‌کند.

وزارت خارجه آلمان حمله حوثی‌ها را محکوم کرد و این حمله‌ها را نقض قوانین بین‌المللی و باعث تضعیف ثبات منطقه خواند.

حمله حوثی‌ها به آرامکو در جده، یک ایستگاه توزیع برق در جازان و مخازن شرکت ملی آب در شهر ظهران جنوب در حالی صورت می‌گیرد که عربستان سعودی این هفته میزبان مسابقات فرمول یک اتوموبیل‌رانی است.

با این حال، برگزارکنندگان این رویداد اعلام کردند که حمله‌های اخیر اختلالی در برنامه برگزاری این مسابقات ایجاد نمی‌کند.

در ساعت‌های آغازین روز شنبه به وقت محلی، ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی باز هم از رهگیری و انهدام دو پهپاد بمب‌گذاری شده که به سمت عربستان سعودی در حرکت بودند خبر داد.

این ائتلاف اعلام کرد که دو پهپاد بمب‌گذاری شده از حدیده فرستاده شده بودند و در حریم هوایی یمن منهدم شدند.

اندکی بعد این ائتلاف نظامی از حمله به مواضع حوثی‌ها در حدیده و صنعا خبر داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا