آذربایجانایران

مخالفت سازمان ثبت احوال ایران از صدور شناسنامه برای کودک آذربایجانی با نام ترکی آل‌بوران

به دلیل مخالفت سازمان ثبت احوال ایران از صدور شناسنامه برای کودک آذربایجانی با نام تورکی «آل‌بوران»، این کودک اهل اورمیه ۵ ماه است بدون شناسنامه مانده است.

آل‌بوران در ۱۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ متولد شد. پس از آنکه اداره ثبت احوال ارومیه از صدور شناسنامه برای وی ممانعت کرد. ابوالحسن یاری پدر آل‌بوران که با نانوایی گذران زندگی می‌کند، ۲۶ بهمن ۱۴۰۱، با استناد به صفحات ۳ و ۶ فرهنگ نام‌های آذربایجانی، به دادگاه شهرستان اورمیه شکایت کرد.

ابراهیم ساوالان نویسنده و فعال تورک آذربایجانی در صفحه اینستاگرام خود در این باره نوشت: «در نهایت رئیس شعبه ۱۹ دادگاه عمومی حقوقی شهرستان ارومیه، روز ۲۸ فروردین حکم زیر را صادر کرد: «الزام به صدور شناسنامه با نام آل‌بوران برای فرزند ذکور، دادگاه با بررسی ادعا و اینکه حسب ماده ۹۵۸ از قانون مدنی، هر انسانی متمتع از حقوق مدنی خواهد بود و انتخاب اسم دلخواه از حقوق اولیه خواهد بود و از طرف دیگر اسم انتخابی خواهان نیز جز اسماء ممنوعه و یا خلاف عرف و جامعه نمی‌باشد و از طرف دیگر در فرهنگ زبان ترکی هم دارای معنا و مفهوم عرفی می‌باشد؛ لذا با وارد دانستن دعوی و با استناد به ماده ۴ و ۸ از قانون ثبت احوال و مواد ۹۹۵ و ۱۲۵۷ از قانون مدنی، حکم به محکومیت خوانده و به صدور شناسنامه برای فرزند ذکور به نام آل (بدون کسره در معنای قرمز) بوران (کولاک) صادر می‌کند.»

به نوشته ابراهیم ساوالان، «از آن آنجا که ثبت احوال در فرصت بیست روزه اعتراض، به حکم صادره اعتراض نکرده، قاضی پرونده در ۲۳ اردیبهشت دستور اجرای حکم و صدور شناسنامه را به ثبت احوال می‌دهد ولی با گذشت بیش از پنجاه روز از دستور دادگاه، هنوز شناسنامه آل‌بوران صادر نشده و ثبت احوال ارومیه به خانواده یاری می‌گوید که باید این درخواست را برای کسب تکلیف به تهران بفرستیم.»

ابراهیم ساوالان درباره معنای نام آل‌بوران نیز نوشت: «لغات بوران و کولَک به صورت کولاک و ترکیب برف و بوران در فارسی نیز رایجند، ولی در میان تورک‌ها برای نشان دادن اقسام مختلف آنها، ترکیباتی مانند آل‌بوران، آغ‌بوران و قارابوران ساخته شده و در این فرهنگ نامیدن افراد با اسامی عناصر طبیعی مانند طوفان، دومان و… ریشه عرفی نیز دارد. سامبوران (کولاک شیری رنگ) نیز نام دو کوه (یکی در مرند، دیگری مابین اهر و کلیبر) است و مانند لغات ساوالان، سهند، الوند، دماوند و آلتای از اسامی مشترک بین کوه و انسان است. گاهی آنهایی که صاحب فرزند نمی‌شوند، نذری و قربانی تقدیم کوه کرده و از کوهها طلب فرزند میکنند و سپس نام آن کوه یا ترکیباتی مانند سهندعلی را برای فرزندشان انتخاب می‌کنند.»

سازمان ثبت احوال ایران با همکاری «فرهنگستان زبان فارسی» لیستی برای کودکان تازه متولد شده ارائه کرده و خانواده ها را مجبور می کند اسامی فرزندانشان را از این ‌لیست انتخاب ‌کنند. اکثر نام های موجود در این لیست فارسی هستند و تعداد بسیار محدودی از نام های تورکی در این لیست گنجانده شده است. این اقدام غیرقانونی و نژادپرستانه باعث سرگردانی والدین تورک شده و مشکلات زیادی را برای کودکانشان فراهم کرده است.

در سالهای گذشته هزاران تورک آذربایجانی بر اثر کارشکنی های اداره ثبت احوال از حقوق اولیه خود محروم شده اند و کودکانشان به جرم انتخاب نام تورکی، ماهها و سالها بی شناسنامه مانده اند. برای مثال «آنار نعمت پور» اهل کلیبر و ساکن تهران ۷ سال، «اوغوز فیض الله نژاد» اهل ماکو ۵ سال، «اونور هدایتی» اهل تکاب ۴ سال، «آتاخان چوپانی» اهل تبریز ۴ سال، «آتالای اصلانی» اهل تبریز ۴ سال، «هونتای مهرعلی بیلو» اهل جلفا ۵ سال، «تارکان غریبی» اهل شبستر ساکن تهران ۲۱ ماه، «سئوگی قیاسی» اهل تبریز ۱۵ ماه، «آییل جولانی» اهل اردبیل ۹ ماه، «خاقان محمودی» اهل تبریز ۶ ماه و «سادای کوشی» اهل تبریز ۲ ماه، به دلیل ترکی بودن نامشان بدون شناسنامه مانده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا