جهاندانش و فن آوری

فضاپیمای ناسا برای کشف آب به ماه اعزام می‌شود

پیش از اینکه اولین بانوی فضانورد و همکار وی به ماه فرستاده شوند، ناسا تا دسامبر سال ۲۰۲۲ یک فضاپیما به اندازه سبد گلف را با ماموریت کشف یک منبع آب برای فضانوردان به قطب جنوب این قمر می‌فرستد.

به گزارش پایگاه اینترنتی مجله دیسکاوری، این فضاپیما که Volatiles Investigating Polar Exploration Rover یا VIPER نام دارد، روز جمعه در کنگره بین‌المللی فضانوردی معرفی شد.

سفینه فضایی مذکور در ماموریتی ۱۰۰ روزه چندین مایل از سطح ماه را با هدف پیدا کردن آب خواهد پیمود. یافته‌های این فضاپیما به ناسا در انتخاب محل اعزام فضانوردان در جریان برنامه آرتمیس یا بازگشت انسان به ماه، کمک می‌کند. این سازمان فضایی در نظر دارد تا یک محل فرود را انتخاب کند که فضانوردان بتوانند از مقادیر زیاد آب حاصل از ذوب یخ در آن به عنوان یک منبع استفاده کنند. با آغاز ماموریت آرتمیس در دومین دهه از قرن بیست و یکم، آب منبعی کلیدی در سطح ماه خواهد بود که نه تنها برای دوام زیستگاه انسانی در این قمر لازم است بلکه می‌توان از آن برای ساخت سوخت راکت استفاده کرده و حجم سوخت و تدارکاتی را که فضانوردان باید با خود به ماه ببرند، کاهش داد و با این کار انجام ماموریت‌های بیشتر به ماه را تضمین کرد.

VIPER در این ماموریت انواع مختلفی از خاک را از نقاط مختلف ماه جمع‌آوری خواهد کرد که به دانشمندان اجازه می‌دهد تا نقاط دقیقی که در احتمال وجود آب در آن‌ها می‌رود را تعیین کنند.

فضانوردان در سال ۲۰۰۹ در نزدیکی قطب جنوب در ماه آب پیدا کردند و دانشمندان بر این باورند که می‌توان آب بیشتری را در این نقطه از ماه پیدا کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا