خاورمیانه

ائتلاف امنیت دریایی اروپا از ماه آینده در تنگه هرمز فعال می‌شود

وزارت دفاع فرانسه اعلام کرد ائتلاف امنیت دریایی تحت رهبری اروپا از ماه آینده میلادی در منطقه خلیج و تنگه هرمز شروع به فعالیت می‌کند.

یک سخنگوی نیروهای مسلح فرانسه روز پنج‌شنبه اعلام کرد ائتلاف دریایی تحت رهبری اروپا که با محوریت فرانسه شکل گرفته، از ماه آینده میلادی در منطقه خلیج  و تنگه هرمز شروع به کار می‌کند. 

 

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «آنه سسیل اورتمان» معاون سخنگوی نیروهای مسلح فرانسه در این مورد گفت: «ناوچه “کوربت” از ابتدای سال آینده میلادی (۱۱ دی) در ابتکار امنیت دریایی اروپایی مشارکت خواهد کرد.»

 

دولت فرانسه از چند ماه پیش طرح تشکیل ارتش واحد اروپایی را ارائه کرده و همزمان از مشارکت در ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا که به با هدف مقابله با «تهدیدات ایران» در خلیج و تنگه هرمز شکل گرفته، خودداری کرده است.

 

آلمان، هلند و دانمارک از جمله دیگر اعضای ائتلاف اروپایی هستند. این ائتلاف قرار است در ابتدا کار خود را با حدود ۱۰ عضو آغاز کند و مقر آن در پایگاه نظامی فرانسه ابوظبی امارات عربی متحده خواهد بود.  این پایگاه قرار است ظرف چند ماه آینده عملیاتی شود.

 

دو ائتلاف بزرگ اروپایی و آمریکایی در حالی در منطقه شکل می‌گیرد که ایالات متحده آمریکا تاکید کرده است که حضور ناوهای هواپیمابر، بمب‌افکن‌ها و هزاران نیروی نظامی این کشور در منطقه خلیج و تنگه هرمز با هدف ایجاد بازدارندگی در برابر ایران صورت گرفته است.

 

تهران با رد این اتهامات، توام با سیاست فرار روبه جلو، گفت‌وگوی منطقه‌ای برای کاهش تنش را در قالب «ابتکار صلح هرمز» پیشنهاد کرده است که با عدم استقبال کشورهای منطقه روبرو گردیده است.

 

.

.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا