جهان

اتحادیه اروپا با استفاده از سود دارایی‌های مسدود شده روسیه به نفع اوکراین موافقت کرد

سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت با استفاده از سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای تسلیح اوکراین و تامین مالی بازسازی این کشور پس از جنگ، موافقت کردند.

به دنبال حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ و تصرف بخش‌هایی از خاک این کشور، کشورهای اتحادیه اروپا دارایی‌های مسکو را در این اتحادیه مسدود کردند.

اگر این تصمیم در نشست وزرای دارایی اتحادیه اروپا در سه‌شنبه آینده تصویب شود، سود حاصل از دارایی های روسیه در این اتحادیه در حدود ۳ میلیارد دلار در سال جهت خرید تسلیحات برای اوکراین و باسازی این کشور استفاده خواهد شد.

بلژیک، رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا، اعلام کرد: «این پول برای حمایت از بازیابی و دفاع نظامی اوکراین در چارچوب مقابله با تجاوز روسیه به کار خواهد رفت.»

کشورهای عضو گروه ۷ بلافاصله پس از حمله مسکو به اوکراین در سال ۲۰۲۲، حدود ۳۰۰ میلیارد دلار دارایی‌های مالی روسیه را مسدود کردند. از آن زمان، اتحادیه اروپا و سایر کشورهای عضو گروه ۷ در حال رایزنی درباره چگونگی استفاده منابع مسدود شده برای کمک به اوکراین بوده‌اند.

آمریکا پیشتر به کشورهای اروپایی توصیه کرده بود که تمام دارایی‌های روسیه را مصادره کنند، اما اتحادیه اروپا با اشاره با خطرات چنین اقدامی برای یورو و عواقب قانونی گسترده آن، با این پیشنهاد مخالفت کرده است.

مقامات روسی ماه گذشته کشورهای غربی را تهدید کردند که در صورت دست زدن به این دارایی‌ها، با پاسخی «شدید» و چالش‌های حقوقی «بی‌پایان» مواجه خواهند داشت.

با این حال، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، نیز در واکنش به تصمیم روز چهارشنبه گفت، «هیچ نمادی قوی‌تر و هیچ استفاده‌ای بهتر از این وجود ندارد که با این پول‌ها، اوکراین و کل اروپا را به مکانی امن‌تر برای زندگی تبدیل کنیم».

والدیس دامبروسکیس، کمیسر تجارت اروپا٬ نیز از این تصمیم استقبال کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا