ایرانجهان

ادامه محکومیت جهانی اعدام‌ها در ایران و آزار و ممنوع‌الخروجی شهروندان

سازمان ملل و دولت کانادا با ابراز تاسف از اعدام میلاد زهره‌وند، هشتمین معترض اعدام شده خیزش انقلابی، و اعدام حمیدرضا آذری، کودک-مجرم ۱۷ ساله، از جمهوری اسلامی خواستند فورا مجازات اعدام را متوقف کند. کانادا همچنین از ایران خواست به آزار و ممنوع‌الخروج کردن شهروندان پایان دهد.

الیزابت تراسل، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل سه‌شنبه هفت آذر در بیانیه‌ای با ابراز تاسف از اعدام حمیدرضا آذری، به جمهوری اسلامی درباره تعهداتش در پیمان‌های بین‌المللی درباره منع اعدام افراد زیر ۱۸ سال تذکر داد.

او همچنین با ابراز نگرانی از اعدام میلاد زهره‌وند، معترض بازداشتی ۲۲ ساله، که به عنوان هشتمین نفر در خیزش انقلابی مردم ایران اعدام شد، گفت: اطلاعات موجود نشان می‌دهد که به موجب قوانین بین‌المللی حقوق بشری، روند محاکمه او منصفانه نبوده است.

این مقام سازمان ملل از گزارش‌ها درباره بازداشت والدین میلاد زهره‌وند پس از اعدام او ابراز نگرانی کرد.

تراسل گفت ایران از کشورهایی است که بالاترین سرانه اعدام را، به ویژه در ارتباط با جرایم مرتبط با مواد مخدر، دارد و تعداد بسیار بیشتری از اقلیت‌ها نیز در این کشور اعدام می‌شوند.

او از جمهوری اسلامی خواست اعمال مجازات اعدام را فورا متوقف کند و فعالان سیاسی را که از حق خود برای آزادی بیان و تجمع استفاده کرده‌اند، طی رویه‌های کیفری و جنایی مجازات نکند.

میلاد زهره‌وند، معترض بازداشت شده در جریان خیزش انقلابی که روز پنج‌شنبه دوم آذر در زندان ملایر اعدام شد، شنبه چهارم آذر در آرامستانی در اطراف همدان به خاک سپرده شد. روح‌الله زهره‌وند، پدر میلاد، پس از مراسم بازداشت و به زندان منتقل شد.

اطلاعات گزارش شده، نشان می‌دهد میلاد زهره‌وند در تمام دوره بازداشت خود از حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق ابتدایی یک متهم محروم بوده و خانواده‌اش به شدت از سوی سازمان اطلاعات سپاه تحت فشار قرار داشتند تا درباره او اطلاع‌رسانی نکنند.

جمهوری اسلامی پیش از این و از زمان آغاز خیزش سراسری دست‌کم هفت معترض از جمله محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمد حسینی، محمدمهدی کرمی، مجید کاظمی، سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی را اعدام کرده بود.

حمیدرضا آذری متولد ۲۰ مرداد ۱۳۸۵، در روز جمعه سوم آذر در سبزوار به اتهام قتل به دار آویخته شد. اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال نشان می‌دهد او در زمان وقوع جرم، بازداشت و اعدام، کمتر از ۱۸ سال داشته و «کودک‌-مجرم» بوده است.

حمیدرضا تنها فرزند خانواده‌اش بود و با وجود سن کمی که داشت از چند سال پیش به عنوان کارگر ضایعاتی مشغول به کار شده بود.

 

در ادامه محکومیت جهانی اعدام میلاد زهره‌وند و حمیدرضا آذری، وزارت خارجه کانادا در بیانیه‌ای که به صورت اختصاصی به ایران‌اینترنشنال ارائه شده از جمهوری اسلامی خواست اعدام شهروندان خود را متوقف کند.

کانادا همچنین با ابراز نگرانی از ممنوع‌الخروج شدن خانواده‌های قربانیان پرواز اوکراینی، از تهران خواست به آزار و تهدید این خانواده‌ها پایان دهد.

وزارت خارجه کانادا استفاده جمهوری اسلامی از مجازات اعدام، به ویژه در ارتباط با کودکان، را به شدت محکوم کرد و از حکومت ایران خواست همه اعدام‌ها را متوقف کرده و به این مجازات «وحشیانه و غیرانسانی» پایان دهد.

این بیانیه از جمهوری اسلامی خواست به منافع و مطالبات مشروع مردم ایران، از جمله احترام به آزادی و حقوق بشر و حق زیستن در جامعه‌ای به دور از سرکوب و ارعاب، رسیدگی کند.

دولت کانادا با تکرار همبستگی با مردم ایران، تاکید کرد بی‌احترامی مقام‌های جمهوری اسلامی به حقوق بشر و محدودسازی حقوق و آزادی‌های بنیادین مردم ایران باید متوقف شود.

محکومیت ممنوع‌الخروجی شهروندان

وزارت خارجه کانادا همچنین در واکنش به اقدام جمهوری اسلامی در ممنوع‌الخروج کردن مادر حامد اسماعیلیون، از گزارش‌ها درباره توقیف گذرنامه‌ها و ممنوع‌الخروج شدن خانواده‌های قربانیان پرواز اوکراینی ابراز نگرانی کرد و از تهران خواست آزار و تهدید این خانواده‌ها را پایان دهد.

حامد اسماعیلیون روز پنج آذر خبر داد سپاه پاسداران گذرنامه مادرش را در فرودگاه تهران، بعد از دریافت کارت پرواز، توقیف کردند و مانع پروازش شدند.

قرار بود مادر اسماعیلیون برای شرکت در چهارمین سالگرد سرنگون کردن پرواز پی‌اس۷۵۲ با موشک‌های سپاه، به کانادا برود.

به گفته اسماعیلیون پس از پیگیری‌ها به مادرش گفته‌اند او و همسرش به دلیل مستنداتی که در اختیار وزارت اطلاعات است، به مدت شش ماه ممنوع‌الخروج هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا