جهانخاورمیانه

اردوغان پس از پیروزی: بر تروریست‌ها پیروز شدیم، حل تورم سخت نیست

رجب طیب اردوغان پیروزی خود در انتخابات این کشور را پیروزی ٨۵ میلیون شهروند و شکست تروریست‌ها عنوان کرد و گفت مهم‌ترین مشکل کشور تورم است که حل آن سخت نیست.

این سیاستمدار ۶۹ ساله در سخنرانی خود در مقابل مجتمع ریاست جمهوری ترکیه در آنکارا متعهد شد اقتصادی قوی بر مبنای ثبات و اعتماد بنا کند و گفت بازگشت یک میلیون پناهجوی سوری را تضمین می‌کند.

بر اساس گزارش‌ها، ۳۲۰ هزار نفر برای سخنرانی اردوغان در مقابل مجتمع ریاست جمهوری آنکارا جمع شدند. در این تجمع شعارهایی نیز برای اعدام صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر پیشین حزب دموکراتیک خلق‌ها که در زندان به سر می‌برد، سر داده شد.

رهبران جهان از جمله جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، ولودیمر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی و لولا داسیلوا، رییس‌جمهوری برزیل، پیروزی اردوغان را در انتخابات ترکیه تبریک گفتند.

پیش‌تر، رییس هیات عالی انتخابات ترکیه به طور رسمی رجب طیب اردوغان را پیروز دور دوم انتخابات و رییس‌جمهور این کشور اعلام کرد. به گفته این هیات، اردوغان ۵۲/۱۶ درصد و قلیچدار اوغلو ۴۷/۸۴ درصد آرا را کسب کردند.

اردوغان پیش از اعلام رسمی نتایج انتخابات گفت که مردم ترکیه مسئولیت حکومت ۵ سال آینده را به او داده‌اند و ترکیه را تنها برنده دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد.

او در حالی که بر بالای اتوبوسی در جمع هوادارانش ایستاده بود، از آنها به خاطر رای دادن تشکر کرد.

کمال قلیچدار اوغلو اعلام کرد که در «ناعادلانه‌ترین انتخابات سال‌های اخیر» در برابر رجب طیب اردوغان شکست خورده، اما به فعالیت‌های خود در جایگاه مخالف دولت ادامه خواهد داد.

این اولین بار بود که انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به مرحله دوم کشیده شد و بیش از ۱۹۱ هزار شعبه اخذ رای در ۹۷۳شهرستان ترکیه برپا شد.

در حالی که پیش‌بینی‌ها حاکی از استقبال گسترده رای‌دهندگان از انتخابات بود، اما به نوشته خبرگزاری رویترز، در برخی حوزه‌ها استقبال از انتخابات، کمتر از مرحله اول بود.

مقامات ترکیه اعلام کردند که ۶۰۰ هزار نیرو و ۷۳ بالگرد تامین امنیت دور دوم انتخابات را بر عهده داشتند.

کمال قلیچ‌داراوغلو، نامزد دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، هنگام انداختن رای خود در صندوق، از مردم خواست که به «دموکراسی واقعی» رای دهند و گفت که «آزادی به کشور ما خواهد آمد».

در روزهای اخیر، سینان اوغان، نامزدی که در دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با پنج درصد آرا، رتبه سوم را کسب کرده بود، از رجب طیب اردوغان اعلام حمایت کرد.

او‌ کاندیدای ائتلاف آتا بود، اما «حزب عدالت» یکی از اعضای ائتلاف آتا از کمال قلیچ‌داراوغلو حمایت خواهد کرد.

همچنین در روزهای اخیر، امید اوزداغ، رهبر حزب ظفر، که مخالف حمایت‌های ترکیه از پناهنجویان است، از کمال قلیچ‌داراوغلو حمایت کرد.

اردوغان ۶۹ ساله در دور اول انتخابات ۴۹.۵۱ درصد آرا و رقیب اصلی او، قلیچداراوغلو با ۴۴.۸۸ درصد آرا را به دست آورده بودند.

نتیجه این انتخابات، نه تنها برای ۸۵ میلیون نفر جمعیت ترکیه تعیین‌کننده است، بلکه از آنجا که ترکیه یکی از اعضای ناتو است و موقعیت استراتژیکی در منطقه دارد، اهمیت بسیار بین‌المللی دارد.

اردوغان که پس از کودتای نظامی نافرجام در سال ۲۰۱۶ و تغییر قانون اساسی ترکیه، قدرت خود را تثبیت کرده، پیش از مرحله اول انتخابات، حملات خود علیه مخالفان و حتی آمریکا را افزایش داد.

این انتخابات در حالی برگزار شد که ترکیه در ماه‌های اخیر با پیامدهای یک زمین لرزه مرگبار، که منجر به کشته شدن بیش از ۵۰ هزار نفر شد، روبرو شده بود.

همچنین ارزش پول ملی ترکیه در سال‌های اخیر شدیدا افت کرده و تورم نیز افزایش قابل توجهی یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا