ایرانجهان

اسناد مربوط به استفاده روسیه از پهپادهای ایران در اوکراین

آمریکا در واکنش به اظهارات حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران که گفته بود اوکراین اسنادی دال بر استفاده روسیه از پهپادهای انتحاری ایران در تجاوز نظامی به آن کشور ارائه نکرده، گفته است که ایالات متحده اسناد مربوط به آن را به مقام های اوکراینی داده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است «اگر درخواست وزیر امور خارجه ایران از اوکراین برای دریافت مدرک باشد، قطعاً ما ارائه کرده ایم. ما از ابتدای این درگیری اطلاعاتی را با اوکراین به اشتراک گذاشته ایم و من مطمئن هستم که برای ادامه این کار خرسند خواهیم بود».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی بر مبنای اظهارات وزیر خارجه ایران که آیا شواهدی مبنی بر ایرانی بودن پهپادهای بکار گرفته شده توسط روسیه علیه ایران وجود دارد یا نه گفته از جمله شواهد «پهپاد سرنگون شده با قطعات ایران» است.

میلر گفته حمایت آمریکا از اوکراین در ارائه این شواهد به ایران، منوط به تصمیم مقام‌های اوکراینی است.

اوکراین می گوید روسیه در تجاوز نظامی به این کشور از پهپادهای انتحاری ایران از جمله پهپاد-۱۳۶ استفاده می کند.

ولودیمر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین سال گذشته در حالی که کنار لاشه یک پهپاد ایستاده بود گفته بود «مدافعان آسمان ما مانع ورود کرکس‌های دشمن شدند و ۲۳ شاهد را ساقط کردند».

اتحادیه اروپا، بریتانیا و آمریکا برخی از نظامیان و کارخانه های ساخت تسلیحات در ایران به دلیل آنچه ارسال پهپاد به روسیه خوانده اند، تحریم کرده‌اند.

زلنسکی، حدود دو ماه پیش هم از ایران خواسته بود آنچه را ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده علیه اوکراین می خواند، متوقف کند.

با این حال زلنسکی گفت که پدافند هوایی کشورش تاکنون مهارت زیادی در ساقط کردن این هواپیماهای انتحاری بدون سرنشین دارد و تا اوایل خرداد ۱۴۰۲، (برابر با مه ۲۰۲۳) تعداد ۹۰۰ فرورند از ۱۱۶۰ دستگاه پهپاد را سرنگون کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا