اجتماعیایرانسیاستویدیو

اعزام نیرو به بلوچستان؛ ادامه اعتراضات علی‌رغم قطع اینترنت؛ حمایت امام جمعه اهل سنت چابهار از اعتراضات

بر اساس ویدیوهای منتشر شده، شمار زیادی از کاروان خودروهای امنیتی ایران از مسیرهای مختلفی به سوی شهرهای سیستان و بلوچستان در حال حرکت هستند.

بر اساس اعلام فعالین بلوچ، طبق روش اعتراضاتی که از آن «تجمع_گریز» یاد می‌کنند، معترضین در دسته های تا ۷ و ۱۰ نفری یک منطقه را بسته و‌اتش بزرگی روشن میکنند، بلافاصله به نقطه دوم حرکت میکنند و در محل قبلی نمی مانند. سپس در نقطه سوم اعتراضات را ادامه می‌دهند.

همچنین بر اساس ویدیوهای منتشر شده، شمار زیادی از کاروان خودروهای امنیتی ایران از مسیرهای مختلفی به سوی شهرهای سیستان و بلوچستان در حال حرکت هستند.

در این بین گزارشات متعددی منتشر می‌شود که حاکی از کشته، مجروح و بازداشت شدن صدها تن از معترضین بلوچ دارد.

در همین حال گزارشاتی منتشر می شود که می‌گوید، اقوام بلوچ افغانستان و پاکستان حمایت خود را از اعتراضات به تبعیض‌های اتنیکی و کشتار سوخت‌بران توسط سپاه اعلام کردند.

بر اساس گزارش فعالین بلوچ، اقوام دهمرده، نارویی، گورگیج، براهویی، خوگانی، عرب، کریمدادزهی، نوتانی، زهروزهی، سنجرانی ساکن در نیمروز بلوچستان شمالی از قیام بلوچستان حمایت کردند.

این اقوام گفته اند در هر حال حمایت خواهیم کرد و اگر نیاز باشد وارد خاک بلوچستان ایران خواهیم شد و خود را به زاهدان میرسانیم.

از سوی دیگر، طبق تصاویر و ویدیوهای منتشر شده، مردم معترض سراوان پمپ بنزین جنب قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه را با وجود تدابیر شدید امنیتی به آتش کشیدند.

مردم معترض سراوان، هدف از به آتش کشیدن این پمپ بنزین را جلوگیری از ورود نیروهای سرکوبگر به شهر اعلام کرده اند.

در همین حال،  مولانا عبدالرحمن چابهاری، امام جمعه اهل سنت چابهار در اعتراض به کشتار سوخت بران توسط سپاه واکنش نشان داد و در حمایت از اعتراضات در بلوچستان یک قطعه شعر از ملک الشعرای بهار را خواند

مولانا چابهاری در خطبه های نماز جمعه امروز ۹ اسفند ماه، کشتار سوختبران توسط سپاه را محکوم کرد و در پایان با خواندن یک قطعه از شعر ملک الشعرای بهار که می‌گوید: «‌دیدی که خون ناحق پروانه شمع را»/«‌چندان امان نداد که شب را سحرکند»، حمایت خود را از اعتراضات در بلوچستان اعلام کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا