خاورمیانه

اعلام آمادگی اپوزیسیون سوریه برای ازسرگیری مذاکرات با رژیم بشار اسد

اپوزیسیون سوریه روز یکشنبه ۱۴ خرداد با انتشار بیانیه‌ای خواستار ازسرگیری مذاکرات متوقف شده مورد حمایت سازمان ملل با حکومت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه شد.

«کمیته مذاکره سوریه» (اس‌ان‌سی) اعلام کرده «وضعیت بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی سوریه» برای ازسرگیری مذاکرات مستقیم «تحت شراسط و زمان‌بندی خاص» مناسب است.

مذاکرات برای حل بحران سوریه در سال ۲۰۱۸ بر سر نقش آقای اسد در انتقال قدرت سیاسی به بن‌بست رسید و در ادامه، چند دور گفت‌وگو با وساطت سازمان ملل برای رسیدن به یک قانون اساسی جدید ناموفق ماند.

«کمیته مذاکره سوریه» که شامل نمایندگانی از ائتلاف ملی سوریه به عنوان گروه سیاسی اصلی اپوزیسیون این کشور است، در جریان گفت‌وگوهای قبلی که در ژنو سوییس انجام می‌شد، نقش کلیدی داشت.

بعد از دو روز ملاقات میان اعضای این کمیته در ژنو، آنها در بیانیه خود از «کشورهای دوست و برادر» دعوت کردند تا از تلاش‌های سازمان ملل برای رسیدن به یک «راه‌حل سیاسی جامع» حمایت کنند.

این بیانیه مدت کوتاهی بعد از بازگشت دولت سوریه به اتحادیه عرب و شرکت بشار اسد در آخرین اجلاس این اتحادیه در عربستان سعودی و استقبال رهبران کشورهای منطقه از او صادر شده است.

«کمیته مذاکره سوریه» هشدار داده است که اجازه دادن به حکومت سوریه برای بازگشت به اتحادیه عرب «خطراتی به دنبال دارد.»

عربستان که در مراحل ابتدایی جنگ داخلی سوریه از شورشیان مخالف رژیم اسد حمایت می‌کرد، در ماه‌های اخیر ارتباطات خود با دولت سوریه را از سر گرفته است.

جنگ داخلی ۱۲ ساله سوریه پس از آن آغاز شد که سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز مخالفان توسط دولت این کشور به جدالی مرگبار تبدیل شد و پای قدرت‌های خارجی و گروه‌های موسوم به جهادی را به منازعه باز کرد.

در طول این جنگ، بیش از نیم میلیون تن جان باختند و میلیون‌ها نفر آواره شدند.

گی‌یر پدرسون، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه ماه گذشته گفت که «تحرک دیپلماتیک جدید در منطقه می‌تواند یک فرصت باشد، به شرط آن که مغتنم شمرده شود.»

او پاییز سال ۱۴۰۰ تایید کرده بود مذاکرات بین حکومت، مخالفان بشار اسد و جامعه مدنی سوریه بر سر تدوین قانون اساسی بدون «هیچ پیشرفت معناداری» به پایان رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا