انفجارهای سریلانکا؛ تعداد کشته‌ها به ۲۹۰ نفر افزایش یافت

تعداد کشته‌های هشت بمب‌گذاری مرگبار، در روز یکشنبه در سریلانکا به ۲۹۰ نفر افزایش یافت و دولت این کشور که در جست‌وجوی عاملان حملات است مقررات سراسری منع تردد اعلام کرده است.

در هشت انفجار روز یکشنبه که هتل های مجلل و مراسم عید پاک در کلیساها را هدف می گرفت بیش از ۲۹۰ نفر کشته و صدها نفر دیگر مجروح شدند.

پلیس سریلانکا اعلام کرد که تاکنون ۲۴ نفر در ارتباط با این بمب‌گذاری‌ها دستگیر شده‌اند اما تا این لحظه عاملان این انفجارها از سوی مقامات دولتی اعلام نشده است.

براساس اعلام رسمی حدود ۵۰۰ نفر در جریان این انفجارها زخمی شده‌اند که صدها تن از آنان را اتباع کشورهای خارجی تشکیل می‌دهند.

این بزرگترین و مرگبارترین حادثه در این کشور پس از پایان جنگ‌های داخلی در سال ۲۰۰۹ میلادی بوده است.

همزمان گزارش هایی از اعمال موقت محدودیت هایی بر شبکه های اجتماعی برای جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست وجود دارد.

بیشتر بخوانید: انفجارهای سریلانکا؛ بیش از ۲۰۰ نفر در حمله به چند کلیسا و هتل کشته شدند

گفته می شود پیام‌رسان‌های پرطرفدار مثل “واتس اپ” و “فیسبوک” برای خیلی از کاربران در دسترس نیستند.

اواخر روز یکشنبه نیروی هوایی سریلانکا گفت که بمب های دست‌سازی را در نزدیکی فرودگاه اصلی کلمبو، پایتخت، یافته و خنثی کرده است.

اولین گزارش ها از وقوع انفجارها در ساعت ۸:۴۵ صبح به وقت محلی (۰۳:۱۵ گرینویچ) گزارش شد به طوری که شش انفجار در یک فاصله زمانی کوتاه روی داد.

درحالی که پلیس در جست و جوی عوامل این حملات بود، دو انفجار دیگر هم گزارش شد.

دولت می گوید بر این تصور است که در برخی نقاط از بمب گذاران انتحاری استفاده شد.

رانیل ویکرمسینگه، نخست وزیر سریلانکا، در کنفرانسی خبری که عصر یکشنبه برگزار شد در مورد گزارش هایی اظهار نظر کرد که می گفت مقام ها پیشاپیش اطلاعاتی از احتمال وقوع حملات داشتند.

او گفت: “باید بررسی کنیم که چرا گام های احتیاطی لازم برداشته نشده بود. نه من و نه وزرا در جریان گذاشته نشدیم. درحال حاضر اولویت ما بازداشت مسببان است.”

هارین فرناندو یکی از اعضای کابینه پیشتر گفت ده روز پیش “یک گروه” در باره چنین حملاتی هشدار داده بود ولی ماتریپالا سریسنا رئیس جمهور این اطلاعات را در اختیار نخست وزیر قرار نداد. آقای فرناندو از این گروه نام نبرد.

مقام های دولت گفته که تحقیقات در جریان است و از عموم خواسته اند آرامش خود را حفظ کنند.

خطوط هوایی گفته اند که علیرغم اعلام مقررات آمد و شد مردم همچنان می توانند با همراه داشتن اسناد لازم به فرودگاه بین المللی باندارانایک سفر کنند.

قربانیان کیستند

اکثریت قریب به اتفاق کشته‌ها شهروندان سریلانکا هستند، از جمله ده ها مسیحی که در مراسم روز عید پاک جان باختند.

وزیر خارجه می گوید که تصور می شود ۳۶ شهروند خارجی در میان کشته ها باشند، که هویت بیشتر آنها هنوز احراز نشده است.

به گفته مقام ها اینها از جمله شامل پنج شهروند بریتانیایی، سه دانمارکی، سه هندی و یک پرتغالی هستند. همچنین گزارش می شود دو شهروند ترکیه و یک هلندی هم در میان قربانیان باشند.

شورای مسلمانان سریلانکا این حملات را محکوم کرد و نوشت که برخی از “تندروها به دنبال ایجاد شکاف در میان قومیت‌های سریلانکا” هستند و می‌خواهند زندگی را در این کشور مختل کنند.

واکنش‌های جهانی

رهبران کشورهای مختلف جهان ضمن ابراز شوک این کشتارها را به سریلانکا تسلیت گفته اند.

چندین بنای مهم بین المللی از جمله برج ایفل یکشنبه شب به احترام قربانیان نورهایشان را کم کردند یا آن را رنگ پرچم سریلانکا روشن کردند.

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در مراسم عید پاک در واتیکان با بازماندگان ابراز همدردی کرد و این حملات را “خشونتی بی‌رحمانه” خواند.

یک سخنگوی آنتونیو گوترش گفت دبیرکل سازمان ملل از این حملات “منزجر” شده و ابراز امیدواری کرده که عدالت “فورا” در مورد مسببان به اجرا گذاشته شود.

ترزا می نخست وزیر بریتانیا در توییتی حادثه را به مردم سریلانکا تسلیت گفت و “اقدامات خشونت بار علیه کلیساها و هتل ها در سریلانکا را واقعا هولناک” خواند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در توییتی “همدردی عمیق” خود را با قربانیان این “حملات وحشتناک تروریستی” بیان کرد.

نخست وزیر نیوزیلند، کشوری که اخیرا شاهد قتل ۵۰ نفر در حمله ای به یک مسجد ۵۰ بود، هم بمبگذاری های سریلانکا را “ویرانگر” توصیف کرد.

جاسیندا آردن گفت: “ما باید با کمک هم اراده و راه حل هایی که برای پایان دادن به چنین خشونتی لازم است را پیدا کنیم.”

Related Articles

Bir cavab yazın

Back to top button