ایرانجهان

آمریکا: دست داشتن دیپلماتهای ایران در ترور مسعود مولوی نگران کننده است

مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده، چهارشنبه ۱۳ فروردین، گزارش‌های اخیر در مورد دست داشتن دیپلمات‌های ایران در ترور یکی از مخالفان جمهوری اسلامی را نگران‌کننده خواند.

او در تویتی که در این باره منتشر کرده نوشته است: «گزارش‌ها در مورد دست داشتن دیپلمات‌های ایران در سوء قصد به جان یک مخالف حکومت در ترکیه نگران‌کننده است، اما کاملا با ماموریت‌های آنها سازگاری دارد.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه توئیت خود خاطر نشان کرد، «دیپلمات‌های ایران ماموران ترور هستند و در طول دهه گذشته در اروپا چندین نقشه ترور و بمب‌گذاری پیاده کرده اند.»

همچنین یک مقام ارشد دولت آمریکا روز چهارشنبه، ۱۴ فروردین، به خبرگزاری رویترز گفت که آمریکا معتقد است که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به طور مستقیم در قتل یک «مخالف» حکومت در نوامبر گذشته در ترکیه دخالت داشته است.

این مقام ارشد آمریکایی که نامش ذکر نشده همچنین گفته است: «با توجه به تاریخچه سوءقصدهای هدفمند مخالفان ایرانی و روش‌هایی که پیش از این در همچین مواردی در ترکیه به‌ کار رفته، به اعتقاد دولت ایالات متحده، وزارت اطلاعات ایران مستقیماً در قتل وردنجانی دخالت داشته است.»

مسعود مولوی وردنجانی روز ۱۴ نوامبر ۲۰۱۹ (۲۳ آبان ۱۳۹۸) در پی تیراندازی ۱۱ گلوله از سوی فردی در محله شیشلی شهر استانبول ترکیه به شدت زخمی شد و در بیمارستان جان باخت.

با گذشت بیش از چهار ماه  از ترور مسعود مولوی شهروند ایرانی ساکن در ترکیه، خبرگزاری رویترز روز جمعه هشتم فروردین‌ماه، در گزارشی اختصاصی نوشت که او به دستور دو مامور اطلاعاتی جمهوری اسلامی به قتل رسیده است.

این خبرگزاری گزارش خود را به نقل از «دو مقام ارشد در دولت ترکیه» نوشته، اما اشاره ای به نام این مقامات نکرده‌است.

هر دو مقام ترکیه به رویترز گفته‌اند که آنکارا به زودی یک پاسخ رسمی در مورد پرونده و نقش مقام‌های ایرانی که با گذرنامه دیپلماتیک در این ماجرا نقش داشتند را به دولت ایران ارائه خواهد کرد.

تا کنون هیچ مقامی در تهران به این گزارش رویترز واکنش نشان نداده، اما قبل از این در آذرماه عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به پرسشی دربارهٔ ترور آقای مولوی گفته بود که «منتظر گزارش دستگاه قضایی و امنیتی ترکیه در این زمینه هستیم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا