جهانسیاست

اوکراین: روسیه در حال تبدیل کریمه به پایگاه هسته‌ای است

اوکراین اعلام کرد که روسیه با جدیت در حال تقویت توانایی‌های جنگی خود در خاک اشغال شده شبه جزیره کریمه است، طوری که شرایط را برای بالا بردن توان هسته‌ای خود در منطقه فراهم می‌کند.

سرویس اطلاعات خارجی اوکراین روز یکشنبه ۵ بهمن‌ماه ۹۹ با انتشار گزارشی با عنوان «گزارش جامع ۲۰۲۱» اعلام کرد، کرملین قصد دارد با افزایش نیروهای نظامی در این شبه جزیره و ایجاد شرایط برای تقویت پتانسیل هسته‌ای، روسیه را به یک قدرت مسلط در دریای سیاه تبدیل کند.

گزارش سرویس اطلاعات خارجی اوکراین شامل ارزیابی تهدیدات عمده خارجی علیه این کشور در زمینه امنیت ملی، سیاست خارجی، اقتصاد، امنیت و سایر حوزه‌ها با توجه ویژه به فعالیت‌های روسیه است که منبع اصلی چنین تهدیدهایی شناخته می‌شود.

در این گزارش آمده است: «روسیه نزدیک به ۳۲ هزار و ۵۰۰ نفر از نیروهای توانمند و دارای قابلیت‌های چندگانه را در کریمه مستقر کرده که شامل نیروهای رزمی در یگان‌های زمینی، هوایی و دریایی هستند. طرف روسی مشغول فراهم کردن شرایط برای استقرار بمب هسته‌ای و اجزا و حامل‌های جداگانه آنها در کریمه است تا به این ترتیب ضمن ترمیم زیرساخت‌های ‌هسته‌ای در منطقه، امنیت ملی اوکراین را به خطر بیندازد.»

این گزارش همچنین می‌افزاید، روسیه تقریباً تمام سامانه‌های پدافند موشکی با توانایی هسته‌ای متعلق به دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق را برای استفاده دوباره در کریمه در نظر گرفته است.

این سامانه‌های موشکی زمین به هوا با موشک‌های مدرن دوباره تجهیز شده و برای سامانه‌های جدید مأموریت‌های جنگی جدید تعریف شده است. این سامانه‌های پرتاب در حال حاضر بیشتر منطقه دریای سیاه را پوشش می‌دهند، اما موشک‌های سطح به سطح کل این منطقه را می‌پوشانند. روسیه در کریمه جنگنده‌های مجهز به فناوری هسته‌ای و ناوهای موشک‌انداز نیز مستقر کرده است.

در این گزارش نوشته شده است: «اقدام روسیه در استقرار سامانه‌های پدافند در بخش الحاق شده کریمه، نوسازی ناوگان در دریای سیاه و استقرار گسترده موشک‌های کروز دریایی ساخت این کشور مانند کالیبر ان‌کی و کالیبر پی‌ال، گواه برنامه‌های مسکو برای اطمینان از کنترل و دسترسی خود به هر پهنه آبی دریای سیاه و مدیترانه است.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا