ایرانسلامتی و زندگی

ایران از خرید ۳۰ میلیون واکسن کرونا از روسیه خبر داد؛ محموله‌ها از خرداد تا آذرماه می‌آیند

سفیر ایران در روسیه روز پنجشنبه ۲۶ فروردین در توئیتر خود اعلام کرد که قرارداد خرید ۳۰ میلیون واکسن کرونای اسپوتنیک وی از روسیه نهایی شده است.

سفیر ایران در روسیه روز پنجشنبه ۲۶ فروردین در توئیتر خود اعلام کرد که قرارداد خرید ۳۰ میلیون واکسن کرونای اسپوتنیک وی از روسیه نهایی شده و واکسن‌ها از خرداد تا آذرماه امسال به ایران ارسال خواهد شد.

کاظم جلالی نوشت: «طی مذاکرات فشرده ای بادولت روسیه، قرارداد خرید ۳۰ میلیون واکسن اسپوتنیک_وی» نهایی شد و «طبق زمان بندی توافق شده، واکسن ها از خرداد تا آذر ماه ۱۴۰۰ به ایران ارسال می شود.»

خبر خرید واکسن روسی اسپوتنیک-وی روسیه در حالی منتشر می‌شود که مقامات جمهوری اسلامی ایران پیش از بهمن ۱۳۹۹ از واردات واکسن روسی کرونا خبر داده و روز پنجشنبه ۹ بهمن‌ماه سازمان غذا و داروی ایران اعلام کرد که مجوز «مصرف اضطراری» واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه در ایران صادر شد.

نخستین محموله این واکسن شامل ۵۰۰ هزار دوز روز پنج‌شنبه ۱۶ بهمن و دومین محموله واکسن اسپوتنیک، حاوی ۵۰ هزار واکسن اسپوتنیک روز جمعه ۱۷ بهمن وارد ایران شد.

پس از آن وزارت بهداشت ایران در برنامه‌ای تحت عنوان «برنامه ملی واکسیناسیون کرونا در ایران» اعلام کرد واکسیناسیون یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از کارکنان بهداشت و درمان و افراد بسیار پرخطر (سالمندان در مراکز نگهداری، مراکز معلولان جسمی و حرکتی، جانبازان) از روز ۲۱ بهمن آغاز می‌شود ولی کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران روز پنجشنبه ۵ فروردین «عواملی همچون کندی تولید و کمبود جهانی برخی مواد اولیه» را دلیل محقق نشدن واکسیناسیون کرونا تا پایان سال ۹۹ عنوان کرد.

همچنین بخوانید: ایران ناکامی در واکسیناسیون عمومی در سال ۹۹ را بر گردن «کندی تولید و کمبود جهانی» انداخت

دبیرکل خانه پرستار ایران نیز روز دوشنبه ۲۳ فروردین با اشاره به مرگ ۷ نفر پرستار در کمتر از یک ماه گذشته در سطح کشور اعلام کرده بود: «ما شخص وزیر بهداشت را عامل مرگ این پرستاران می دانیم.»

از سوی دیگر، حسن روحانی، رییس جمهور ایران امروز پنجشنبه ۲۶ فروردین در «نشست کمیته‌های تخصصی مقابله با کرونا» برای بار چندم از «بخش خصوصی» خواست تا واکسن کرونا وارد کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا