ایران

ایران می‌گوید ذرات اورانیوم یافت‌شده در کشور مربوط به «ضایعات وارداتی» از خارج است

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با رد اتهام فعالیت‌های مخفی هسته‌ای جمهوری اسلامی ادعا کرد ذرات آلوده به اورانیوم که بازرسان سازمان ملل در کشور پیدا کرده‌اند مربوط به «ضایعاتی است که از عراق و کشورهای مختلف وارد ایران شده است».

محمد اسلامی در اظهاراتی که روزنامه همشهری روز پنج‌شنبه ۱۷ آذر آن را منتشر کرد، گفته که «بازرسان سازمان ملل از سه مکان بازدید کرده‌اند که یکی گاوداری است، یکی معدن متروکه و یکی ضایعات‌فروشی».

او در ادامه مدعی شد بازرسان آژانس «در یک ضایعاتی نمونه‌برداری کرده‌اند در حالی که این ضایعات از کشورهای مختلف وارد شده است. کارخانه‌های ذوب‌آهن گوناگونی در ایران داریم که کالای مورد نیاز خود را از کشورهای مختلف تهیه و وارد می‌کنند. ممکن است جایی ضایعاتی وارد شده باشد که آلودگی داشته باشد».

 

گروسی: غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران، موضوعی پیش پا افتاده‌ نیست و پیامد دارد

آقای اسلامی افزود: «این موضوع به آن معنا نیست که محل کشف این ضایعات، محل فعالیت هسته‌ای است یا ادعا شود سایت فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده در ایران کشف شده است.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران سپس عنوان کرد: «ضایعات از عراق و کشورهای مختلف می‌آید… ما نمونه‌برداری کرده‌ایم و جلوی واردشدن بسیاری از این ضایعات و کالاها را گرفته‌ایم. این آلودگی است و مواد هسته‌ای نیست.»

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه گذشته در قطعنامه‌ای از عدم همکاری تهران و خودداری آن از پاسخ‌های «معتبر فنی» اظهار تاسف کرد. آژانس نیز متعاقب آن اعلام کرد که قادر به تایید درستی برنامه هسته‌ای ایران و عدم تحریف آن نیست.

اما آقای اسلامی مدعی است که تهران «پاسخ‌های مستند و مستدل» به آژانس بین‌المللی انرژی داده است.

پیش از این قرار بود که هیاتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه نوامبر به تهران سفر کند، اما این سفر انجام نشد.

توافق هسته‌ای وین با هدف ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شکل گرفت، اگرچه ایران همواره اتهام تلاش برای تولید این سلاح‌ها را رد کرده است. با خروج ایالات متحده از این توافق در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، برجام عملا کارکرد خود را از دست داد و اقدامات دیپلماتیک نیز برای بازگرداندن واشینگتن به این توافق تاکنون به جایی نرسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا