ایرانجهان

بایدن: حوثی‌ها تروریست هستند؛ ایران به دنبال جنگ با آمریکا نیست

جو بایدن با بیان اینکه حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی «گروه تروریستی» هستند تاکید کرد اگر حوثی‌ها اقدامات خود را تکرار کنند، آمریکا دوباره به این گروه حمله خواهد کرد. بایدن همچنین گفت جمهوری اسلامی به دنبال جنگ با آمریکا نیست.

جو بایدن روز جمعه ۲۲ دی ماه در پنسیلوانیا در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی تروریست هستند، گفت: به نظرم بله.

ساعاتی پیش از این اظهارات بایدن، کاخ سفید اعلام کرد آمریکا به طور جدی قرار دادن مجدد حوثی‌ها در لیست گروه‌های تروریستی را بررسی می‌کند.

اظهارات بایدن درباره ترورست بودن حوثی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که دولت بایدن در ابتدای روی کار آمدن خود، حوثی‌ها را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کرد.

 

نیروهای نظامی آمریکا و بریتانیا با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند روز گذشته در پاسخ به حمله‌های حوثی‌ها به خطوط کشتیرانی در دریای سرخ و خلیج عدن، مواضع این گروه را در نقاط مختلف یمن، از جمله در صنعا، صعده، حدیده و ذمار هدف قرار دادند.

به گفته وزیر دفاع آمریکا، در حمله به مواضع حوثی‌ها، سایت‌های مرتبط با توانایی‌های پهپادی، موشک‌های کروز و بالستیک، رادارهای ساحلی و تجهیزات رصد هوایی این گروه هدف قرار گرفت.

محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌های یمن با انتشار بیانیه‌ای گفت: بمباران اهداف نظامی حوثی‌ها در یمن به دست آمریکا و انگلیس، این گروه را از حمله به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ منصرف نمی‌کند.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، شنبه ۲۳ دی ماه نیز از حمله دوباره به مواضع حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی در یمن خبر داد و گفت ناوشکن یو‌اس‌اس کارنی آمریکا با موشک‌های تام‌هاک سایت‌های راداری حوثی‌ها را هدف قرار داده است.

طبق بیانیه سنتکام، حمله جدید به حوثی‌ها در یمن در ادامه حمله‌های روز گذشته به این گروه و در واکنش به حمله‌های آنها به خطوط کشتیرانی تجاری صورت گرفت.

طبق اعلام سنتکام حمله‌های جدید آمریکا به مواضع حوثی‌ها، با ائتلاف نظامی ۲۰ کشور برای محافظت از خطوط کشتیرانی در دریای سرخ، باب‌المندب و خلیج عدن، مرتبط نبود.

این بیانیه افزود: حوثی‌های مورد حمایت ایران از ۲۸ آبان با استفاده از پهپاد، شهپاد، موشک‌های بالستیک ضدکشتی و موشک‌های کروز، ۲۸ بار در دریای سرخ و خلیج عدن به کشتی‌ها حمله کرده و برای آنها ایجاد مزاحمت کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا