ایرانجهان

بلینکن:گزارش‌ها درباره توافق با ایران بر سر پرونده اتمی و زندانیان آمریکایی درست نیست

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه ۲۶ خرداد، گزارش‌ها در خصوص نزدیک شدن واشینگتن و تهران به توافق‌هایی در زمینه مهار برنامه هسته‌ای ایران و آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در این کشور، را رد کرد.

آنتونی بلینکن در نشست خبری با همتای سنگاپوری خود و در پاسخ به پرسشی درباره مذاکرات غیر مستقیم با تهران در عمان، گفت: «در خصوص ایران، برخی از گزارش‌ها در خصوص توافق بر سر مسائل هسته‌ای یا درباره زندانیان را دیده‌ایم، (خیلی) ساده آنها درست نیستند و صحت ندارند.»

او اضافه کرد: «در خصوص معادله برنامه هسته‌ای ایران، ما مصمیم که از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم و همچنان معتقدیم دیپلماسی بهترین روش برای رسیدن به چنین هدفی است.»

وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت: «ما هیچ گزینه را از روی میز حذف نکرده‌ایم. رئیس جمهور این موضوع را مورد تاکید قرار داده است. همچنان معتقدیم دیپلماسی بهترین گزینه است. هنوز توافقی وجود ندارد و گزارش‌ها در این خصوص صحت ندارند.»

رویترز : مذاکرات «جاری» بین ایران و آمریکا در قالب «ایجاد تفاهم» انجام می‌شوند

آنتونی بلینکن اضافه کرد: «در خصوص شهروندان آمریکایی زندانی در ایران، هیچ موضوعی خوشایندتر از این برای من نیست که بگویم به توافقی برای آزادی آنها دست یافته‌ایم، اما در این زمینه نیز توافقی وجود ندارد.»

او افزود: «ما به طور فشرده و منظم در مورد آن کار می‌کنیم و این موضوع از مساله هسته‌ای جدا است. ولی الان در موقعیتی نیستم که بگویم ما یک توافق داریم.»

این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه به گزارش‌ها درباره مذاکره غیر مستقیم بین ایران و آمریکا در مسقط واکنش نشان داد و آن را تأیید کرده و گفته بود، این مذاکره «مخفیانه» نبوده است.

ناصر کنعانی در پاسخ به پرسشی درباره مذاکره غیر مستقیم علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران، با یک مقام آمریکایی در مسقط، گفته بود: «با هدف تحرک‌بخشی به مذاکرات رفع تحریم، از پیشنهادات مقامات ارشد عمان که چندین هفته گذشته مطرح شده بود استقبال کردیم و تبادل پیام‌ها ادامه دارد.»

در همین زمینه، سایت خبری «نورنیوز»٬ نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، روز جمعه در مطلبی در خصوص گزارش‌های رسانه‌ها درباره توافق بین تهران و واشینگتن نوشت:«آن‌گونه که رسانه‌های آمریکایی گمانه‌زنی کرده‌اند نمی‌توان به شکل‌گیری سریع توافق در موضوعاتی که به موضوع هسته‌ای ایران مربوط است، خوشبین بود.»

نورنیوز اضافه کرد:« لیکن بیان این موضوع از سوی دو رسانه معتبر آمریکایی که به ارتباط با دستگاه‌های سیاسی و امنیتی آمریکا شهرت دارند، نشان می‌دهد که کاخ سفید به‌دنبال انتقال نشانه‌های مثبت برای تغییر مسیر چندماه گذشته و بازگشت به میز» مذاکره‌ است.

اشاره احتمالی نورنیوز به مطلب روز گذشته روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز است که خبر از مذاکرات «بی‌سر و صدای» واشینگتن و تهران داد.

نیویورک‌تایمز نوشت، دولت جو بایدن در حال مذاکرات «بی‌سر و صدا» با جمهوری اسلامی بر سر برنامه هسته‌ای و مبادله زندانیان است.

این گزارش اضافه کرد مذاکرات یادشده بخشی از «تلاش‌های بزرگ‌تر» آمریکا برای کاهش تنش‌ها و جلوگیری از «ریسک تقابل نظامی» با جمهوری اسلامی است.

منابع آگاه به این روزنامه آمریکایی گفته‌اند که هدف دولت آمریکا رسیدن به یک توافق «غیررسمی و قرارداد شفاهی» با ایران است؛ موضوعی که مقامات جمهوری اسلامی از آن به «آتش‌بس سیاسی» تعبیر می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا