آذربایجانایرانفرهنگ و هنر

بیانیه انجمن‌های میراث فرهنگی شهر تبریز در اعتراض به رفتار شورای شهر

انجمن‌های میراث فرهنگی تبریز ضمن اعتراض شدید به عملکرد ضعیف شهرداری، شورای شهر و بویژه کمسیون‌های تخصصی شورا در جهت حفظ بافت تاریخی و میراث فرهنگی تبریز، بیانیه‌ای صادر کرد.

اهم مفاد انجمن‌های میراث فرهنگی شهر تبریز که امروز یکشنبه ۲۶ مرداد صادر شده به شرح زیر می‌باشد:

۱- چرا علیرغم پیشرو بودن انجمن‌های مردم نهاد شهر تبریز در حوزه فرهنگ و میراث فرهنگی، هیچ کمیته یا ستادی برای ایجاد تعامل در جهت استفاده از توان این انجمن‌ها در شورای اسلامی تبریز تشکیل نیافته است؟؟!!  این مهم در صورتی است که در سایر شهرها و حتی شهرستان های کوچک کمیته یا ستادی برای حمایت و پشتیبانی معنوی، حقوقی، تشکیلاتی و مالی از سازمان های مردم نهاد تشکیل یافته است.

۲- چرا از حضور و نظرات انجمن‌های تخصصی حوزه‌های شهری و میراث فرهنگی در کمیسیون‌های مرتبط در این چند سال استفاده‌ نشده است، اعضای این کمیسیون‌ها (بویژه کمیسیون تخصصی معماری و شهرسازی) با چه روندی انتخاب شده‌اند؟!

۳- چرا باوجود بافت تاریخی و فرهنگی در جای‌جای شهر تاریخی تبریز که اکثرا در معرض تخریب هستند، کمیته میراث فرهنگی شورا علیرغم وجود در دیگر شهرهای تاریخی کشور، در شورای شهر تبریز تشکیل نیافته است و نظر به تخریب های گسترده ای که در بافت تاریخی و میراث فرهنگی تبریز وجود دارد، هیچ واکنشی از طرف اعضای محترم شورای شهر تبریز دیده نمی‌شود؟!

۴- چرا علیرغم گذشت سه سال از وعده شهردار محترم کلانشهر تبریز مبنی بر تملک خانه تاریخی ارفع‌الملک و یکسال از تملک خانه تاریخی باباخان و پیگیری عدم تخریب ساختمان خلیلی میدان ساعت، مخدوش شدن حریم مقبره‌الشعراء، جلوگیری از مرمت‌های غلط و غیر اصولی شهرداری مانند خانه کلکته چی و امثالهم تاکنون هیچکدام از اعضای شورای محترم، شهرداری را ملزم به چرایی عدم پیگیری این مطالبات عمومی نکرده‌اند؟

۵- چرا علیرغم مصوبه شوری عالی معماری و شهرسازی مبنی بر توقف پروژه های آیسان و میارمیار در حال حاضر این پروژه ها فعال هستند و اعضای محترم شوری اسلامی سکوت کرده‌اند و هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند؟

۶- شهرداری تبریز به غیر از صدور پروانه‌های متعدد ساختمانی با طبقات غیرقانونی توسط شهرداری منطقه ۸ و ۱۰ و خیابان کشی‌های داخل بافت تاریخی، چه اقداماتی در جهت جلوگیری از تخریب گسترده بافت تاریخی تبریز، که یکی از کم نظیر ترین بافت‌های تاریخی فرهنگی جهان بود، انجام داده است !!!؟؟

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا