جهان

بیانیه پایانی نشست ناتو در لندن: تروریسم با همه اشکال آن همچنان تهدیدی برای ما است

رهبران کشورهای عضو ناتو که همزمان با جشن هفتاد سالگی این پیمان نظامی طی نشستی ۲ روزه گرد هم آمده بودند، امروز چهارشنبه در پایان نشست خود در لندن اعلام کردند تروریسم با همه اشکال آن همچنان تهدیدی برای تمام اعضای این سازمان است.

در این بیانیه آمده است: «امروز ما در لندن یعنی اولین مقر ناتو گرد هم آمده‌ایم تا هفتاد سال اتحاد موفق و قدرتمندانه را جشن بگیریم و سی‌امین سالروز سقوط پرده آهنین را گرامی بداریم. ناتو امنیت قلمرو ما و یک میلیارد شهروند ما، آزادی ما و ارزش‌های مشترک ما را تضمین می‌کند.»

 

در بیانیه پایانی این نشست ۲ روزه آمده است:

«اعضای سازمان باید فرصت‌ها و آزمون‌های ناشی از افزایش نفوذ و سیاست‌های بین المللی چین را مورد بررسی قرار دهند.

 

هزینه‌های دفاعی متحدان غیر از آمریکا، مدت ۵ سال است که در حال افزایش است.

بیش از ۱۳۰ میلیارد دلار در بخش دفاعی سرمایه‌گذاری شده است.

بیانیه مذکور در ادامه می افزاید: تروریسم با همه اَشکال آن همچنان تهدیدی برای ما است.»

در ادامه این بیانیه، اعضای ناتو عملاً روسیه را مقصر فروپاشی پیمان منع تولید موشک‌های هسته‌ای میان‌برد معرفی کرده و افزوده‌اند:
«ما در برابر استقرار موشک‌های میان‌برد جدید روسیه که منجر به فروپاشی معاهده منع تولید موشک‌های هسته‌ای میان‌برد شده، رویکردی سنجیده و مسئولانه داریم و این رویکرد را ادامه خواهیم داد. ما همچنان تا جایی که اقدامات روسیه اجازه دهد، از گفتگو و رابطه سازنده با این کشور استقبال خواهیم کرد.»
«اقدامات خشونت‌آمیز روسیه تهدیدی برای امنیت اروپا-آتلانتیک محسوب می‌شود. تروریسم نیز در همه اَشکال آن همچنان تهدیدی دائمی برای همه ماست.»

همچنین به گزارش خبرگزرای رویترز، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در نشست خبری در پایان اجلاس این سازمان در لندن اعلام کرد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی تنها جایی است که اروپا و آمریکای شمالی می‌توانند هر روز با یکدیگر گفت‌وگو و اقدام کنند.

وی در اظهاراتش گفت: بحث‌ها و گفتگو‌های مهمی بین سران کشور‌های عضو ناتو صورت گرفت. ما سالگرد تشکیل ناتو را گرامی داشتیم (ائتلافی) که تضمین‌کننده صلح و امنیت برای همه متحدان ناتو به مدت هفتاد سال بوده است. ما همچنین آینده را بررسی کردیم.

دبیرکل ناتو افزود: اجلاس ما بار دیگر نشان داد که ناتو همچنان تنها جایی است که اروپا و آمریکای شمالی می‌توانند هر روز با یکدیگر درباره موضوعات راهبردی -که به امنیت مشترک ما مربوط می‌شود- بحث و گفت‌وگو کنند، تصمیم بگیرند و اقدام کنند.

.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا