ایران

جایگاه ۱۶۰ ایران از نظر شاخص آزادی اقتصادی میان ۱۶۵ کشور جهان

ایران از نظر شاخص آزادی اقتصادی در سال ۲۰۲۳ میلادی از میان ۱۶۵ کشور بررسی شده در جایگاه ۱۶۰ قرار گرفت. موسسه کانادایی فریزر گزارش داد ایران با کسب امتیاز ۴.۵۳ از ۱۰ امتیاز، در کنار لیبی رتبه ۱۶۰ در این لیست را به خود اختصاص داد و در میان ۱۰ کشور انتهایی این رتبه‌بندی قرار گرفت.

در این رتبه‌بندی پیش از ایران کشور آرژانتین و پس از آن یمن قرار دارند. به رغم اینکه امتیاز ایران در گزارش امسال اندکی کمتر از امتیاز کسب‌شده ۴.۵۸ پارسال است اما رتبه ایران نسبت به رتبه‌بندی سال گذشته بدون تغییر باقی‌ مانده‌است.

موسسه فریزر، هر ساله با بررسی پنج مولفه اندازه دولت، سیستم حقوقی و حقوق مالکیت، مقررات، پول قوی و آزادی تجارت بین‌المللی،کشورهای جهان را از نظر شاخص آزادی اقتصادی رتبه‌بندی می‌کند. رتبه‌بندی کشورهای جهان در گزارش شاخص آزادی اقتصادی ۲۰۲۳ بر اساس بررسی داده‌های مربوط به سال ۲۰۲۱ میلادی انجام شده است.

داده‌های موسسه فریزر بیانگر آن است که امتیاز ایران در چهار زیر شاخص «اندازه دولت»، «سیستم حقوقی و حقوق مالکیت»، «مقررات» و «پول قوی» کاهش نسبی داشته است. ایران تنها در زیر شاخص «آزادی تجارت بین‌المللی» پیشرفت اندکی را تجربه کرده است.

بر اساس داده‌های موسسه فریزر، بهترین رتبه ایران در میان زیرشاخص‌های پنج‌گانه مورد بررسی، مربوط به اندازه دولت بود که ایران از این نظر، رتبه ۷۹ را کسب کرد.

بدترین رتبه ایران در میان زیرشاخص‌های بررسی‌شده نیز مربوط به آزادی تجارت بین‌المللی بود که ایران از نظر این زیرشاخص در پایین‌ترین رتبه یعنی ۱۶۵ قرار گرفت.

در میان کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، کشور اسرائیل با کسب ۷.۵۷ امتیاز و ایستادن در رتبه ۳۴ جهان، آزادترین اقتصاد در این منطقه بود. بحرین با ۷.۴۴ امتیاز و قرارگرفتن در رتبه ۴۵ جهان دومین اقتصاد آزاد منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بود.

سنگاپور در رتبه‌بندی موسسه فریزر در صدر فهرست کشورهای جهان از نظر شاخص آزادی اقتصادی قرار گرفت.

پس از سنگاپور، کشورهای هنگ‌کنگ، سوئیس، نیوزیلند و ایالات متحده در رتبه‌های دوم تا پنجم آزادترین اقتصادهای جهان جای گرفتند.

ونزوئلا در رتبه‌بندی گزارش امسال موسسه فریزر در قعر جدول و در رتبه ۱۶۵ جهان قرار گرفت.

پیش از ونزوئلا، کشورهای زیمبابوه، سوریه، سودان و یمن نیز دیگر کشورهایی هستند که از نظر شاخص آزادی اقتصادی کمترین امتیاز ها را کسب کرده و در پایین‌ترین رتبه‌های این فهرست قرار گرفته‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا