آذربایجانمحیط زیستمقالات

تبریز در آستانه یک فاجعه زیست محیطی

بنا به اظهار این فعالین، ادارات دولتی مسئول، در این زمینه اطلاع‌رسانی قطره‌ای می‌کند. مسئولین علت مازوت سوزی را اشباع این ماده در انبارها و کمبود گاز در ایران عنوان کرده‌اند. متخصصان نسبت به تأثیرات شدید سلامتی مازوت سوزی به‌ویژه در بین کودکان هشدار می‌دهند.

فعالین محیط‌زیست در تبریز هشدار دادند بادهای غالب که از شرق به غرب می‌وزند آلودگی‌های صنایع را به داخل شهر برده باعث بروز مشکلات از قبیل آلودگی هوا و تنفسی می‌شود. این امر سبب تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا ‌شده است. شاهدان عینی می‌گویند هر شهروندی که یک ساعت خارج از خانه باشد دچار سردرد شدید می‌شود و در هوای این شهر کریستال‌های نمک دیده می‌شود.

نیروگاه تبریز به‌عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار در آلودگی هوای این شهر سال‌هاست به‌رغم هشدار فعالان محیط‌زیست از سوخت مازوت استفاده می‌کند. فعالان دراین‌باره می‌گویند: سوخت مازوت تبریز را خفه کرده و علیرغم اینکه نیروگاه از سال‌ها پیش امکان سوخت گاز دارد اما همچنان مازوت می‌سوزاند که باعث وارونگی هوا شده و سبب آلودگی هوای شهر می‌شود. این در حالی است که سایر شهرهای ایران از سوزاندن مازوت سرباز زده‌اند.

بنا به اظهار این فعالین، ادارات دولتی مسئول، در این زمینه اطلاع‌رسانی قطره‌ای می‌کند. مسئولین علت مازوت سوزی را اشباع این ماده در انبارها و کمبود گاز در ایران عنوان کرده‌اند. متخصصان نسبت به تأثیرات شدید سلامتی مازوت سوزی به‌ویژه در بین کودکان هشدار می‌دهند.

فعالین محیط‌زیست از اداره محیط‌زیست آذربایجان شرقی به‌عنوان توجیه‌گر مشکل محیط‌زیستی یاد می‌کنند‌. این سازمان هرساله با استفاده از خبرگزاری‌ها زمانی که اعتراضات به مازوت سوزی بالا می‌رود خبر قدیمی «تجهیز نیروگاه به سیستم گازسوز» را پخش می‌کند تا اعتراضات را تحت کنترل درآورد.

متخصصین نگران‌اند در مرحله تولید بنزین برای کاهش سولفور، سرب استفاده‌شده باشد که به افزایش سرب در هوا انجامیده و از اثرات شدید آن روی شهروندان کم‌بضاعت و طبقه متوسط هشدار می‌دهند که می‌تواند به افزایش مرگ‌ومیر منجر شود.

بنا به تحقیقات دانشگاهی خشک شدن دریاچه ارومیه سبب افزایش دمای منطقه آذربایجان به‌اندازه ۲.۵ درجه شده است که یک و نیم برابر میانگین جهانی است. فعالین محیط‌زیستی تبریز می‌گویند بنا به نتایج تحقیقات که محرمانه است نمک‌های دریاچه ارومیه در هوای تبریز سبب افزایش شدید معلولیت‌های جسمی و معلولیت‌های ذهنی شده است. آنها از دولت می‌خواهند تا از فرافکنی مسائل با بهانه تحریم‌ها خودداری کنند.

به گفته فعالین محیط‌زیستی مسئولین محیط‌زیستی استان در آغاز هرگونه سخنرانی سخنانش را با «تجزیه‌طلبان» شروع می‌کرد که مطالبه گران محیط‌زیست با رد این برخورد از مسئولین می‌خواهند کاری بکنند و مانع ایجاد معلولیت‌های ذهنی در اثر آلودگی‌های زیست‌محیطی شوند.

فعالین محیط‌زیستی معتقدند فساد اداری و نگاه امنیتی سبب شده، هم نمایندگان و هم افرادی که در دانشگاه تحقیقات را روی این مسئله انجام می‌دهند ساکت بمانند و علیرغم اینکه برآورد هزینه و فایده شده و در مراجع استانی و حتی دادگاه‌ها مطرح‌شده است اما مسئولین گفته‌اند «در شرایط فعلی» علیرغم اینکه محیط‌زیست تخریب می‌شود مجبوریم این تولید را ادامه دهیم

عدم اجرای استانداردهای محیط‌زیستی در منطقه آذربایجان گسترده است. به گفته فعالین محیط‌زیست چندین مورد پساب‌های دارای سیانور و رها شدن کلر به هوای تبریز وجود دارد. تولیدکنندگان به دلیل سود خود حاضر به اجرای این استانداردها نیستند و دولت هم کاری به آنها ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا