تحلیل و گزارشجهانسیاست

تحولات روسیه و اکراین

دومای روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که روس تبارهای جمهوری های خود خوانده دونتسک و لوهانسک اوکراین می توانند در ارتش روسیه خدمت کنند.

این اقدام را می توان اولین گام عملی روسیه در تنش اخیر اوکراین دانست و راه را برای انضمام این دو جمهوری خود خوانده را همواره میکند. گفتنی است که این دو جمهوری پس از تنش های سال ۲۰۱۴ اوکراین که باعث مرگ بیش از ۱۴ هزار تن شد اعلام استقلال کردند، اگرچه که هیچ کشوری حتی خود روسیه این استقلال را به رسمیت نشناخت است، نیروهای نظامی و منابع اطلاعاتی روسیه در ارتباط نزدیک با این دو جمهوری خودخوانده می باشند. گویا پوتین به جای شناسایی استقلال، انضمام مستقیم آنها به بدنه اصلی روسیه را مد نظر قرار داده است.

این دو جمهوری خودخوانده عموما روس تبار بوده و پس از تنش های سال ۲۰۱۴ تقریبا تمامی اوکراینی تبارها منطقه را ترک کرده اند و ارتش و دولت اکراین کنترلی بر آنها ندارد. این دو جمهوری خودخوانده که از روبل روسی برای تبادلات خود استفاده می کنند شامل:

الف:

جمهوری خلق دونتسک، تاسیس آپریل ۲۰۱۴، به مساحت ۸۹۰۰ کیلومتر مربع و جمعیت ۲.۳ ملیون نفر

ب:

جمهوری خلق لوهانسک (لوگانسک به تلفظ محلی) تاسیس آپریل ۲۰۱۴، مساحت ۸۳۷۷ کیلومتر مربع و جمعیت تقریبی ۱.۵ میلیون نفر

اوکراین علاوه بر شبه جزیره کریمه، در حال از دست دادن بیش از ۱۷۰۰۰ کیلومتر مربع سرزمین و نزدیک به ۴ میلیون نفر از جمعیت خود می‌باشد.

کارشناسان نظامی کانادایی که برای آموزش و مشاوره دهی به نیروهای اوکراینی به این کشور اعزام شده بودند به غرب رود دنیپر عقب نشینی کردند. همچنین کانادا اتباع خود و خانواده کارکنان نهادهای دیپلماتیک خود در این کشور را تخلیه می کند.

احتمالات و گمانه‌زنی های مختلفی در این باره و تحولات اخیر اوکراین توسط کارشناسان حوزه ژئوپلیتیک مطرح شده است، برخی از کارشناسان بر این باورند که آمریکا و روسیه به توافق نانوشته دست یافته اند که مطابق آن، روسیه با ورود به اوکراین دست از همکاری با چین برداشته تا آمریکا و شرکایش بتوانند بهتر بر روی مسئله تهدید فزاینده چین متمرکز شوند، امری که نیاز به بررسی بیشتر دارد.

سناریوی سوم ؟؟!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا