آذربایجانایران

سیدعلی موسوی اقدم؛ مامور سابق وزارت اطلاعات، بازپرس کنونی شعبه ۱۵ تبریز و یکی از مهمترین چهره‌های دستگاه سرکوب جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان شرقی

طی ماه‌های گذشته ده‌ها تن از فعالان مدنی و کنشگران محیط زیست آذربایجانی در شهرهای تهران، تبریز، صوفیان، گرگر و… بازداشت شده‌اند.

تقریبا تمامی دستگیری‌ها توسط ماموران وزارت اطلاعات انجام شده و بازداشت‌شدگان به بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز منتقل شده‌اند. دیگر نقطه اشتراک بازداشت‌شدگان در این دوره، ارسال پرونده آنها به شعبه ۱۵ دادسرای عمومی و انقلاب تبریز است.

از سال ۱۳۹۴ تاکنون -به‌ویژه بعد از آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی- در بسیاری از پرونده‌سازی‌ها علیه فعالان مدنی و شهروندان معترض در تبریز، یک مقام قضایی نقشی تاثیرگذار داشته است. مشخصا نام او بیشتر در پرونده‌هایی تکرار می‌شود که ضابط قضایی آن، اداره اطلاعات تبریز است؛ سیدعلی موسوی اقدم.

این مقام قضایی، بازپرس کنونی شعبه ۱۵ دادسرای عمومی و انقلاب تبریز و بازپرس سابق شعبه ۱۶ این شهرستان است. او پیش از ورود به قوه قضاییه وارد وزارت اطلاعات شد و پس از مدتی در طرح وزارت اطلاعات برای نفوذ در ساختار قضایی -برخلاف رویه معمول که مقام‌های قضایی کارشان را از شهرستان‌های کوچک آغاز می‌کنند- در تبریز شروع به کار کرد. (به طرح وزارت اطلاعات برای دیزاین قوه قضاییه باز خواهم گشت.)

سیدعلی موسوی اقدم، فرزند اسماعیل، متولد ۱۳۶۳، اصالتا اهل روستای «اویلق» در شهرستان ورزقان و فارغ التحصیل مقطع فوق لیسانس در رشته حقوق جزا از دانشگاه ازاد تبریز است. همسر او نیز جزو دادیاران اظهارنظر دادسرای تبریز است. آنها یک فرزند حدود ۵ دارند. این زوج صاحب آپارتمانی ۷ طبقه در شهرک یاخچیان تبریز هستند.

موسوی اقدام سه بردار و یک خواهر دارد که برادر اول در بخش انفورماتیک زندان تبریز مشغول به کار است، دیگری در بخش حقوقی اداره برق آذربایجان شرقی و برادر سوم عضو هیات علمی رشته الهیات و معارف اسلامی دانشگاه ازاد اسلامی تبریز است. سیدعلی موسوی اقدم یک پسرعمو هم دارد که هم نام اوست و پیشتر در اسکو دادیار بود و اکنون در تبریز بازپرس است.

سیدعلی موسوی اقدم، روابط نزدیکی با «داوود حملبر مجرد»، رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز دارد. روابط نزدیک این بازپرس و قاضی زمانی بیشتر شفاف می‌شود که تقریبا تمامی پرونده‌سازی‌هایی موسوی اقدم علیه شهروندان معترض و فعالان مدنی، برای صدور رأی به شعبه تحت ریاست قاضی حملبر ارسال می شود. (به قاضی حملبر باز خواهم گشت.)

یکی از ویژگی‌های سیدعلی موسوی اقدم تکرار رفتارهای فراقانونی این مقام قضایی است. او شخصا در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز حاضر می‌شود و اقدام به بازجویی و اعمال شکنجه روانی علیه بازداشت‌شدگان می‌کند. ‎#سیدعلی_موسوی_اقدم همچنین روابط نزدیکی با «سربازجو عزتی» دارد. (توییت پیوست مربوط به عزتی، عضو اداره اطلاعات تبریز، است).

بر گرفته از صفحه ایکس پرویز یاری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا