خاورمیانه

قطع کامل ارتباط با بیمارستان شفای غزه؛ نگرانی سازمان جهانی بهداشت از وضع این مرکز

سازمان جهانی بهداشت در پی قطع کامل ارتباط با بیمارستان شفا در نوار غزه، نسبت به امنیت و سلامتی افراد حاضر در این مرکز درمانی ابراز نگرانی کرد. این سازمان گزارش‌های دریافتی را درباره حملات مکرر به این بیمارستان، «هولناک» خواند.

رسانه‌ها از ادامه درگیری شدید در نزدیکی بیمارستان شفا در غزه خبر دادند. بر اساس گزارش رسانه‌های عربی هزاران نفر در این بیمارستان پناه گرفته‌اند و به دلیل حملات هوایی به محدوده بیمارستان امکان خروج ندارند.

پیشتر رسانه‌های فلسطین گزارش داده بودند تانک‌های اسرائیلی بیمارستان‌ الشفا در شمال غزه را از همه جهات محاصره کرده‌اند.

اسرائیل می‌گوید حماس از مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها استفاده نظامی می‌کند.

بحران انسانی در نوار غزه

پزشکان بدون مرز هشدار داد در صورت ادامه وضعیت کنونی در غزه و اقدام نکردن فوری جامعه بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس، بیمارستان‌های غزه به «سردخانه» بدل خواهند شد.

آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی سازمان ملل (اونروا) هم خبر داد که بیش از ۷۵۰ هزار فلسطینی در مراکز این آژانس در نوار غزه پناه گرفته‌اند.

خروج افراد دارای گذرنامه خارجی از گذرگاه رفح که روز ۱۹ آبان متوقف شده بود، قرار است از روز یکشنبه ۲۱ آبان از سر گرفته شود.

ادامه درگیری‌ها در منطقه

نشریه هاآرتص نوشت آژیر هشدار حملات راکتی صبح یکشنبه ۲۱ آبان در مناطق جنوبی اسرائیل در نزدیکی مرز غزه به صدا درآمد.

ارتش اسرائیل اعلام کرد در ادامه عملیات خود در اردوگاه پناهندگان شطی در غزه، تعدادی از اعضای حماس را از پا درآورده است. همچنین، تونل‌های زیرزمینی این گروه در اردوگاه شطی در جریان این عملیات تخریب‌ شده‌اند.

رسانه‌های فلسطینی از حمله نیروهای اسرائیلی به روستای برقه در شمال‌غربی نابلس در کرانه باختری و بازداشت تعدادی از ساکنان آن خبر دادند. تعداد فلسطینیان کشته شده در کرانه باختری در درگیری با نیروهای اسرائیلی در شامگاه شنبه به سه نفر افزایش یافت.

ارتش اسرائیل همچنین در پاسخ به حملات روز گذشته به بلندی‌های جولان، مواضعی را در سوریه هدف قرار داد.

به گزارش الجزیره، درگیری‌های حماس و اسرائیل تاکنون منجر به کشته شدن بیش از ۱۱ هزار فلسطینی و هزار و ۴۰۰اسرائیلی شده است. همچنین در این درگیری‌ها، دست‌کم ۲۷ هزار فلسطینی و پنج هزار اسرائیلی زخمی شده‌اند.

واکنش‌های بین‌المللی به مناقشه حماس و اسرائیل

رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که آمریکا خواستار شفاف‌سازی سخنان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مبنی بر به دست گرفتن مسئولیت امنیتی نوار غزه پس از تصرف آن شد.

نتانیاهو روز ۲۰ آبان ضمن مخالفت با برقراری آتش‌بس گفت اسرائیل تحت هیچ شرایطی از کنترل امنیتی غزه دست نخواهد کشید و پس از حذف حماس، کنترل غزه را به دست تشکیلات خودگردان فلسطین نخواهد سپرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا