ایرانجهان

تصاویر دوربین‌های مداربسته مربوط به ربوده شدن حبیب اسیود از ترکیه به ایران 

اسکای نیوز میگوید به پرونده ضد تروریسم ترکیه دسترسی پیدا کرده که نشان می دهد حبیب چعب (اسیود)، فعال مخالف ایرانی، ربوده شده و قاچاقی به ایران منتقل شده است.

حبیب چعب اکنون با اعدام علنی روبرو است و دوستان و خانواده اش فوراً از اتحادیه اروپا و بقیه جامعه بین المللی می خواهند تا برای نجات وی مداخله کنند.

ایران بارها از عوامل اطلاعاتی-جاسوسی خود برای جلب مخالفان خود در خارج از کشور در مکانهایی که می توان آنها را ربود یا کشت، استفاده کرده است.

این، شامل اعدام اخیر روح الله زم در ایران است. این روزنامه نگار و وبلاگ نویس در فرانسه در تبعید به سر می برد اما همسرش می گوید او متقاعد شد که در اکتبر ۲۰۱۹ به عراق سفر کند و در آنجا توسط سپاه پاسداران ایران ربوده و به ایران بازگردانده شد.

همچنین گزارشات متعددی منتشر شده که تعدادی از روزنامه نگاران شاغل در رسانه‌های خارج از کشور، توسط وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه بدنام ایران با تهدیدات مبنی بر ربودن آنها از خیابانها روبرو شده‌اند.

دوستان آقای چعب، شخصیت مخالف ایرانی، که دو روز پس از ربوده شدن در تلویزیون دولتی ایران مجبور به “اعترافات اجباری” مبنی بر اقدامات تروریستی شد، اکنون به طور جدی نگران امنیت او هستند.

مقامات ترکیه به اسکا‌نیوز دسترسی اختصاصی به تحقیقات ضد تروریستی خود را در مورد ناپدید شدن آقای جعب در ترکیه در اوایل ماه اکتبر را داده اند.

تحقیقات دقیق در طول ۲۴ ساعتی که آقای چعب ربوده شده توسط ضد تروریسم ترکیه تجزیه و تحلیل شده و به نظر می رسد یک طرح دقیق شامل چندین نفر و قاچاقچی مرزی در این ربایش دست دارند.

یک مقام ترکیه ای در دفتر رئیس جمهوری به اسکای نیوز گفته است: “سازمان اطلاعات ترکیه افرادی را که آقای چعب را ربوده بودند، ظرف چند روز شناسایی کرد و از آن زمان آنها به محاکمه کشانده شدند. ما اطمینان داریم که سیستم دادگاه ترکیه آنها را به آنطور که قوانین ما پیش‌بینی می‌کند، مجازات خواهد کرد.”

چرا حبیب چعب هدف قرار گرفت؟

حبیب چپ بنیانگذار گروه استقلال طلب «جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز» (ASMLA) است.

این گروه برای استقلال اقلیت اتنیک عرب ایران در جنوب غربی کشور مبارزه می‌کنند.

آقای چعب بیش از یک دهه پیش از ایران فرار کرد و به همراه خانواده اش در سوئد پناهنده و تبعه این کشور شد.

توطئه آدم ربایی ایران

رشته تصاویر امنیتی که توسط تحقیقات ترکیه کشف شد، نشان می‌دهد طرحی برای فریب آقای چعب به بهانه دیدار عاشقانه با یک زن جوان در ترکیه تهیه شده است.

اسکای‌نیوز

کارآگاهان ترک می‌گویند که این زن در واقع یک جاسوس ایرانی بود که به عنوان “دام عسل” (دام عسل مفهومی است که هنگام استفاده از روابط عاشقانه یا جنسی برای اهداف سیاسی یا پولی با آن اطلاق می‌شود. ویراستار) عمل می کرد.

گزارش های تأیید نشده ای وجود دارد مبنی بر اینکه این دو قبلاً با هم رابطه داشته اند و احتمالاً این زن (صابرین / صبرین سعیدی) مبلغ قابل توجهی به او قرض داده است.

اسکای‌نیوز

واقعیت هرچه باشد، تصاویر دوربین مداربسته متهمان آدم ربایی را نشان می دهد که روز قبل از آدم ربایی در استانبول جمع می شوند.

دو نفر از آنها به یک فروشگاه ابزار آلات مراجعه کرده و دست‌بندهای پلاستیکی در اندازه های مختلف را خریداری می کنند، مقامات ترکیه گفته‌اند که برای بستن دست و پاهای حبیب چعب هنگام ربوده شدن و انتقال او در یک ون، از آنها استفاده شده است.

اسکای‌نیوز

تصاویر امنیتی بیشتر نشان می دهد آقای چعب در عصر روز بعد (۹ اکتبر) به فرودگاه صبیحا گوکچن استانبول می آید و با تاکسی به سمت پمپ بنزین که تقریباً ۸۰ کیلومتر با آن فرودگاه فاصله دارد، حرکت می کند. آقای چعب ظاهراً برای قرار ملاقات با زنی که مشخص شده است اسم او «صابرین / صبرین سعیدی» بوده، رفته است.

کارآگاهان ترک می گویند آقای چعب با مواد مخدر خواب‌آور بی هوش شده بوده و بدین شکل بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر به شرق کشور برای انتقال قاچاقی به ایران حمل می‌شود.

دو روز بعد شنیده می شود که او اعتراف کرده که در حمله به یک رژه نظامی چند سال قبل در جنوب ایران دست داشته است.

دوستان و همکاران وی از ترس سرنوشتی که روح الله زم روزنامه نگار مخالف داشته است، فوراً از جامعه جهانی خواسته اند که وارد عمل شود.

روح الله زم به فرانسه پناهده شد اما سال گذشته پس از ترغیب به سفر به عراق “ناپدید شد”.

آقای زم کمتر از دو هفته پیش و پس از محکومیت به دامن زدن به آشوب در اعتراضات ضد دولتی دیماه ۹۶، اعدام شد.

دکتر حلف کعبی که از مخالفان ایرانی تبعید شده در لندن و دوست نزدیک حبیب چعب است، به بی گناهی دوست خود تاکید کرده و اتحادیه اروپا را به اقدام فوری دعوت کرده است.

وی تاکید کرد: “اکنون زمان اقدام است. ما به کمک نیاز داریم… ما در لندن احساس امنیت می کنیم اما اگر این آدم ربایی ها و قتل ها اتفاق بیفتد، کجا را می‌توان امن به حساب آورد؟”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا