ایرانجهان

تصویب طرح جلوگیری از دسترسی ایران به شش میلیارد دلار آزاد شده در مجلس نمایندگان آمریکا

مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه ۹ آذر ماه طرح جلوگیری از دسترسی ایران به شش میلیارد دلار آزاد شده در چارچوب توافق اخیر بین تهران و واشینگتن برای مبادله زندانیان، را تصویب کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، جهموریخواهان این طرح را در واکنش به آنچه که نقش ایران در حملات گروه افراطی حماس به اسرائیل در ۱۵ مهرماه خوانده‌اند، در مجلس نمایندگان مطرح کردند.

این طرح با عنوان «قانون عدم تامین بودجه برای تروریسم ایران» با ۳۰۷ رای موافق در برابر ۱۱۹ رای مخالف به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسید.

براساس توافق بین آمریکا و ایران که با میانجی‌گری قطر محقق شد، در ازای آزادی شش میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده تهران در کره جنوبی، پنج زندانی آمریکایی در ایران آزاد شدند. این منابع به قطر منتقل شده است و مقام‌های دولت بایدن گفته بودند که ایران تنها می‌تواند از آن برای خرید اقلام غیرتحریمی وانسان‌دوستانه استفاده کند.

مایکل مک‌کال، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، در جریان تصویب این طرح گفت: «با چنین بی‌ثباتی در منطقه، آخرین کاری که باید انجام دهیم این است که ۶ میلیارد دلار در دسترس ایران قرار دهیم تا صرف حمایت بیشتر از تروریسم کند.»

پیش از این مقامات دولت بایدن تاکید کرده بودند که حتی یک دلار از این منابع به دست ایران نرسیده است. یک مقام دولت بایدن هم در ۲۰ مهر گفته بود، مقامات آمریکایی و قطری توافق کرده‌اند که مانع دسترسی ایران به شش میلیارد دلار منابع منتقل ‌شده ایران از کره جنوبی به دوحه برای خرید اقلام انسان‌دوستانه شوند.

این در حالی است که منتقدان دولت جو بایدن از جمله جمهوری‌خواهانی مانند مایکل مک‌کال می‌گویند که هرچند دسترسی به این پول محدود به خریداری کالاهای غیر تحریمی و انساندوستانه است، اما حکومت ایران می‌تواند با استفاده از این منابع در قطر، سایر منابع مالی خود را برای حمایت از گروه‌های نیابتی خود از جمله حماس آزاد کند.

آسوشیتدپرس می‌گوید، این طرح برای قانون شدن به مجلس سنای آمریکا خواهد رفت، ولی با توجه به این که دموکرات‌ها در این مجلس اکثریت دارند، بعید است این طرح در سنا تصویب شود.

شماری از دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان ضمن مخالفت با این طرح، از رویکرد دولت جو بایدن در قبال ایران دفاع کردند.

گریگوری میکس، نماینده دمکرات در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان در این زمینه گفت: «همانند حماس، ایران حکومتی جنایت‌کار و فاسد است و (تعامل با آن) کار آسان و خوشایندی نیست، اما به لطف این توافق، اکنون پنج خانواده آمریکایی در کنار هم هستند.»

به‌رغم توافق تهران و واشینگتن در شهریور سال جاری، به‌دنبال حملات گروه افراطی حماس به اسرائیل در روز ۱۵ مهر که دست‌کم یک هزار و ۲۰۰ کشته برجای گذاشت، مخالفان دولت جو بایدن به شدت از انتقال این شش میلیارد دلار به قطر انتقاد کرده‌اند.

آمریکا و کشورهای اروپایی حماس را یک گروه تروریستی می‌دانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا