ایران

تهدید مشاور ارشد خامنه‌ای به ساخت بمب هسته‌ای در صورت به خطر افتادن «موجودیت ایران»

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران و مشاور ارشد علی خامنه‌ای، در یک مصاحبه تهدید کرد که «ما ظرفیت تولید بمب را داریم» و در صورت «تهدید موجودیت» ایران، «ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم.»

مقامات حکومت ایران بارها از داشتن توان تولید جنگ‌افزار هسته‌ای خبر داده، اما آن را مخالف سیاست‌های خود معرفی کرده‌اند. مشاور ارشد رهبر جمهوری اسلامی در تیرماه ۱۴۰۱ نیز اذعان کرده بود که تهران از «توانایی‌های فنی لازم برای ساخت بمب هسته‌ای» برخوردار است، اما «فعلاً» تصمیمی برای این اقدام ندارد.

کمال خرازی در مصاحبه جدید خود با شبکه الجزیره عربی که روز پنج‌شنبه، ۲۰ اردیبهشت، پخش شد و ترجمه آن را خبرگزاری ایسنا منتشر کرده، بار دیگر بر این نکته تأکید کرده، اما آن را با یک تهدید همراه کرده است.

او گفت: «دو سال پیش در گفت‌وگو با الجزیره اعلام کردم که ایران ظرفیت تولید بمب هسته‌ای را دارد؛ امروز هم آن ظرفیت هست، ولی ما تصمیمی برای تولید بمب هسته‌ای نداریم. اما اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم.»

خرازی در بخشی دیگر از این مصاحبه تأکید کرد: «اگر آن‌ها بخواهند به توانایی‌های هسته‌ای ایران ضربه بزنند، طبیعتاً می‌تواند موجب تغییر دکترین هسته‌ای ایران شود.»

اشاره او به اسرائیل است که کمتر از یک ماه پیش بر اساس گزارش رسانه‌های مستقل غربی، سامانه راداری پایگاه هشتم شکاری اصفهان را هدف قرار دارد.

این حمله پس از آن صورت گرفت که ایران شامگاه ۲۵ فروردین به تلافی حمله اسرائیل به «کنسولگری» این کشور در دمشق که به کشته شدن هفت افسر ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران منجر شد، با صدها فروند پهپاد و موشک‌های بالیستیک و کروز به اسرائیل حمله کرد.

تجهیزات راداری ساخت روسیه مسئول حفاظت از تأسیسات هسته‌ای و نظامی حساس ایران در اصفهان و اطراف آن است.

از حدود ۲۲ سال پیش که به طور علنی فاش شد ایران دارای مرکز هسته‌ای در نظنز است، ایران تدابیر محافظتی از آن را در برابر حملات احتمالی اسرائیل تقویت کرد و پس از مدتی سامانه راداری اس-۳۰۰ روسیه را در آن فعال کرد.

ایران در واکنش به حمله منتسب به اسرائیل، تنها از مشاهده «سه ریزپرنده» در نزدیکی محل خبر داد اما هنوز هر نوع آسیب به این سامانه را قاطعانه انکار می‌کند، واکنشی که در مصاحبه کمال خرازی با الجزیره بار دیگر تکرار شده است.

تهدید احتمال تغییر در دکترین هسته‌ای حکومت ایران در زمانی منتشر می‌شود که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هم در اوایل ماه جاری هشدار داد که ایران نه چند ماه، بلکه تنها چند هفته‌ با داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای تولید بمب هسته‌ای فاصله‌ دارد.

آقای گروسی در هفته جاری هم در بازگشت از سفری به ایران، وضعیت همکاری تهران با آژانس را «غیرقابل قبول» خواند و خواستار تغییر رویکرد ایران شد.

کمال خرازی در حالی از تهدید برای «موجودیت ایران» سخن گفته است که تاکنون هیچ مقام خارجی به چنین تهدیدی اشاره نکرده است؛ در مقابل مقامات ایران دهه‌هاست که می‌گویند «اسرائیل باید از بین برود.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا