جهانسیاست

توافق آتش‌بس بین قرقیزستان و تاجیکستان؛ مردم قرقیز خواستار اعزام به منطقه مرزی شدند

نشست امروز شنبه (۱۱ اردیبهشت) بین رئیس کمیته امنیت ملی قرقیزستان و رئیس کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان در شهر باتکند قرقیزستان با توافق "آتش بس" پایان یافت.

نشست بین کامچی‌بک تاشی‌اف، رئیس کمیته امنیت ملی قرقیزستان و سایمومین یتیموف، رئیس کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان در شهر باتکند قرقیزستان با توافق “آتش بس” پایان یافت.

سران اطلاعاتی دو کشور که ریاست جلسات کمیسیون تعیین مرز بین کشور را بر عهده داشتند، در پی درگیری مسلحانه ای که در ۲۹ آوریل بر سر کنترل شبکه توزیع آب در مرز قرقیزستان و تاجیکستان رخ داد، در شهر باتکن گرد هم آمدند.

تاشی‌اف در بیانیه ای که پس از جلسه منتشر کرد، اظهار داشت که پروتکلی متشکل از چهار ماده در جلسه کمیسیون تنظیم مرزهای بین دولتی پذیرفته شده است.

تاشی‌اف با بیان اینکه مردم قرقیزستان و تاجیکستان یک دوره بحرانی بسیار سخت را پشت سر گذاشتند، اظهار داشت که آنها در مورد “اطمینان کامل از آتش بس و بازگشت سربازان به پادگان” توافق کردند.

یتیموف نیز با بیان اینکه آنها امروز برای یافتن راه حل برای همه مشکلات و اختلافات گرد هم آمده‌اند، گفت: “جلسه ای که به دستور روسای جمهورمان برگزار شد مثمر ثمر بود. توافق نامه های اساسی در مورد برقراری صلح و ثبات در خاک قرقیزستان و تاجیکستان حاصل شد.”

یتیموف همچنین گفت: “ما در اسرع وقت همه مشکلات را حل خواهیم کرد و مردم ما طبق معمول در دوستی و درک متقابل زندگی خواهند کرد و ثبات در منطقه حاصل خواهد شد. مناطق مرزی هرگز نباید دوباره شاهد چنین فجایعی شوند.”

براساس اخبار منابع خبری محلی، در نتیجه گفتگوهای مقامات پلیس دو کشور، جاده در منطقه مرزی به روی عبور و مرور باز شد.

گزارش شد که جاده بین شهری باتکن – اسفانه در منطقه باتکند باز شده و وسایل نقلیه بدون مشکل در حال تردد هستند.

از سوی دیگر، مردم قرقیزستان در اعتراض به درگیری ها در منطقه باتکند در مقابل ساختمان نخست وزیری تجمع کرده و خواستار اعزام به منطقه شدند.

دبیرخانه شورای امنیت ریاست جمهوری قرقیزستان اعلام کرد که امکان اعزام شهروندان وجود ندارد.

تنش در کنترل شبکه توزیع آب گولوونوی در مرز قرقیزستان و تاجیکستان در تاریخ ۲۸ آوریل با مداخله نیروهای مرزی به درگیری نظامی تبدیل شد.

طی درگیری هایی که حدود ۱۰ ساعت به طول انجامید، ۳۱ شهروند قرقیزستانی جان خود را از دست داده و ۱۳۴ نفر زخمی شدند.

طرف تاجیکستان نیز اعلام کرد که، ۸ شهروند تاجیکی کشته و بیش از ۹۰ نفر زخمی شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا