خاورمیانهسیاست

توافق ریاض و دوحه؛ ولیعهد عربستان ایران را تهدیدی برای منطقه و دنیا خواند

ولیعهد عربستان سعودی روز سه شنبه ۱۶ دی ۹۹ با استقبال از پادشاه قطر، توافق‌نامه‌ای را امضا کرد تا با خاتمه دادن به اختلافات خود با دوحه در اجلاس کشورهای عرب حاشیه خلیج یک جبهه ضد ایران را تقویت کند.

شیخ محمد بن عبدالرحمن الثانی، همتای قطری محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در توئیتر خود نوشت که رهبران “صفحه اختلاف را بسته اند … و به دنبال گشودن صفحه جدیدی” از همبستگی هستند.

اما انور قرقاش وزیر خارجه امارات متحده عربی در اظهارات خود به تلویزیون العربیه ابراز خوش بینی محتاط تر کرد و گفت: “ما باید در مورد نیاز به بازگرداندن اعتماد و انسجام واقع بین باشیم”.

این توافق جدید در پی تلاش های میانجیگری ایالات متحده و کویت بوده است.

پیش از دیدار در شهر تاریخی العولا، که جرد کوشنر، مشاور ارشد کاخ سفید نیز در آن حضور داشت، کویت اعلام کرد عربستان سعودی فضای هوایی و مرزهای خود را به قطر بازگشایی می کند.

محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و شیخ تمیم بن حمد الثانی، پس از توافق همدیگر را در آغوش گرفتند.

شاهزاده محمد، به جای پدرش ملک سلمان، گفت که توافق الولا “وحدت و ثبات خلیج، عرب و اسلامیت را تامین می کند”

وی خواستار اقدام جدی جامعه جهانی برای مقابله با تهدیدی شد که، توسط برنامه های موشکی هسته ای و بالستیک ایران و “برنامه های خرابکارانه و مخرب” آن ایجاد شده است.

عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر روابط دیپلماتیک، تجاری و مسافرتی خود را با قطر به دلیل اتهامات حمایت از تروریسم قطع کرده بودند.

همه کشورهای خلیج بجز ایران متحدان ایالات متحده هستند. قطر میزبان بزرگترین پایگاه نظامی ایالات متحده در منطقه، بحرین میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده است و عربستان سعودی و امارات میزبان نیروهای آمریکایی هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا