آذربایجانایرانتحلیل و گزارش

گزارش آداپ از اتهام محاربه و احکام زندان به معترضان آذربایجانی در مصاحبه رادیو فردا

گزارشها حاکی از صدور اتهام محاربه برای دو تن از بازداشت شدگان در تبریز و ملکان است. یاشار حکاک پور مدیر انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران(آداپ) میگوید:

«پژمان اسلامی شهروند آذربایجانی در تبریز از سوی شعبه ۱۵ بازپرسی دادسرای انقلاب تبریز به ریاست سید علی موسوی اقدم به محاربه متهم شده. پژمان در میدان شهناز تبریز یک پیک موتوری داشت و چند نفر پیک هم برای ایشون کار میکرده که مامورین امنیتی به محل کارش در ۳۰ شهریور ماه ریختن و ایشان را به همراه پیکهاش بازداشت کردند. در حین بازجوییها از پیکها بر علیه ایشان اعترافاتی را کسب کرده اند و بر اساس همان اعترافات به او عنوان”لیدر” را در پرونده زدن. همچنین قاضی به پژمان اتهام آتش زدن بانک رو زده که خانواده و نزدیکان پژمان این اتهام را رد می کنند. پژمان در طول مدت بازداشت امکان دسترسی به وکیل را نداشته و حالا که بازپرسی پرونده به اتمام رسیده و قرار هست که دادگاهی تشکیل بشه اجازه داشتن وکیل انتخابی را به خانواده نمیدهند و به خانواده لیستی از وکیلها را داده اند که اینها وکلای ماده ۴۸ تسخیری هستند و این وکلا هم مبالغ هنگفتی از خانواده‌ها مطالبه میکنند این وکلا برای برعهده گرفتن وکالت از خانواده مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان خواسته اند که از امکان ملی خانواده خارج است.
دیگر شهروند آذربایجانی در ملکان بازداشت شده که به ایشان هم اتهام محاربه و فساد فی الارض را زده اند. کانالهای تلگرامی سپاه در ۲۵ آذر ویدئویی را منتشر کرده اند که میثم در آن ویدئو به زبان ترکی به آتش زدن پرچم جمهوری اسلامی و شرکت در تظاهرات اعتراف میکنه. منابع موثق محلی به ما گفتن که میثم هیچ نقشی در آتش زدن پرچم نداشته و این اعترافات زیر شکنجه از او گرفته شده است. همچنین در روزهای گذشته ماموران امنیتی خواهر و مادر میثم مبرهن را بازداشت کرده بودند و اینها را اذیت کرده بودند و صداشان را ضبط کرده بودن و از این صدا برای آزار روانی میثم استفاده کرده بودند که او را تحت فشار بگذارند که اعتراف بکنه.»
همچنین شمار دیگری از معترضان آذربایجانی بازداشت شده به احکامی مثل زندان محکوم شده اند. توضیحات آقای حکاک پور را می شنویم.
« در روزهای گذشته احکام سنگینی در دادگاه انقلاب تبریز و همچنین دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی داده شده. دادگاه انقلاب تبریز برای مهرداد اعلایی و نیر سنندجیان حکم آبادی حکم دو سال زندان را برای هر کدامشان صادر کرده. فرزاد تقوی بیات حکم سه سال زندان و دو سال ممنوعیت خروج از کشورش که توسط شعبه یک دادگاه انقلاب تبریز داده شده بود در شعبه ۳۲ دادگاه تجدید نظر تایید شد. امیر هاشم پور در شعبه یک دادگاه انقلاب تبریز به دوسال زندان و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. امید هاشم پور برادرش به شش ماه زندان محکوم شد و شمس الدین اسماعیل زاده به نه ماه زندان محکوم شد.
همچنین وکلای آذربایجانی که تحت فشار بودند و اینها رو بازداشت کرده بودند از بین این وکلا وکیل آذربایجانی که بیش از یک ماه در بازداشت موقت بود به اتهام تبلیغ علیه نظام به چهار ماه حبس و دو سال ممنوعیت خروج از کشور و ضبط تلفن همراه محکوم شده. مسئله اصلی در پرونده ایشان این هستش که وزارت اطلاعات به کانون وکلا فشار آورده که بر اساس این محکومیت پروانه وکالت ایشون را باطل بکنن.
همچنین در روزهای گذشته فرناز علیزاده گلنبر در تبریز، طاهره بجروانی در قلعه حسن خان تهران، زهره علی اکبری جم و محمد شباهتی در تهران بازداشت شدند. در رویدادی دیگر سه دانشجوی دانشگاه تبریز به اسامی نیما سراجیان تبریزی، علی کشوری و آروین ابراهیمی حکم اخراج اینها را دانشگاه تبریز داد. این سه نفر به همراه ۲۹ نفر دیگر در اوایل مهرماه در هنگام تظاهراتها در تبریز در تبریز بازداشت شده بودند و بعد از مدتی آزاد شده بودند»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا