جهان

سازمان ملل: در حال تلاش برای رفع موانع صادرات غذا و کود روسیه هستیم

وزارت دفاع آلبانی روز شنبه، ۲۹ مرداد، از دستگیری دو شهروند روس و یک تبعه اوکراین، پس از تلاش آن‌ها به ورود به «یک پایگاه نظامی» در مرکز این کشور و «عکس‌برداری» از این مرکز نظامی خبر داد.

ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی، گفت این سه خارجی مظنون به جاسوسی هستند.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع آلبانی، شهروندان روس یک مرد ۲۴ ساله و یک زن ۳۳ ساله، و مرد تابع اوکراین فردی ۲۵ ساله است. این بیانیه از آن‌ها تنها با حروف اول نام کوچک و نام خانوادگی‌شان یاد کرده است.

به گفته وزارت دفاع آلبانی، در جریان تلاش محافظان برای بازداشت این سه خارجی، دو تن از نگهبانان پایگاه زخمی شدند، اما حال آنان مساعد و باثبات است.

مرد روس مظنون است که هنگام کوشش برای فرار از نوعی اسپری علیه محافظان آلبانیایی استفاده کرد. در برخی گزارش‌ها گفته شد که دو نظامی آلبانی با «ماده شیمیایی» زخمی شدند.

از واکنش احتمالی روسیه و اوکراین به این خبر هنوز گزارشی منتشر نشده است.

در دوران حکومت کمونیست‌ها، که آلبانی متحد اتحاد شوروی بود، در پایگاه «گرامش» تسلیحات نظامی برای ارتش روسیه تولید می‌شد و از جمله کارخانه‌ای برای تیربارهای مدل روسی ای‌کی-۴۹ در آن قرار داشت.

به گزارش رویترز، این محل که ۷۰ کیلومتر تا ساحل آلبانی فاصله دارد، اکنون نیز به «خدمات تولیدی در عرصه صنایع دفاعی» مشغول است اما جزییات آن در ردیف اسرار نظامی آلبانی است.

تا پیش از آغاز جنگ کنونی روسیه در اوکراین، گردشگران روسی و اوکراینی بسیاری تعطیلات تابستانی خود را در آلبانی می‌گذراندند.

رادیو فردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا