اقتصادایرانخاورمیانهسیاست

جنگ “خاموش”؛ ده‌ها تانکر ایران با تحمل میلیاردها دلار خسارت از فعالیت خارج شده 

اسرائیل به مدت دو سال و نیم در یک کارزار نظامی "خاموش" علیه ایران، ده‌ها نفتکش ایران را منهدم و میلیون ها دلار خسارت وارد کرد.

اسرائیل به مدت دو سال و نیم در حال انجام یک کارزار نظامی “خاموش” علیه ایران است که طی آن ده ها نفتکش جمهوری اسلامی ایران منهدم و میلیون ها دلار خسارت وارد کرده است.

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، این مطلب چند روز پیش طی یک تحقیق توسط وال استریت ژورنال منتشر شده است.

این روزنامه می نویسد که اسرائیل به طور سیستماتیک از قاچاق نفت از ایران به سوریه جلوگیری کرده و حداقل به ۱۲ کشتی آسیب رسانده است.

به گفته منابع آمریکایی، این عملیات با هدف جلوگیری از انتقال درآمد ایران از قاچاق نفت به حزب‌الله لبنان صورت می گیرد.

وال استریت ژورنال همچنین اطلاعات مربوط به این عملیات را از منابع اطلاعاتی در خاورمیانه دریافت کرده است.

این در حالیست که روزنامه اسرائیلی هاآرتص می نویسد، تحقیقات این نشریه آمریکایی «تنها بخشی از عملیات علیه نفتکش های ایرانی را پوشش می دهد.»

گفته می شود که در حقیقت، اسرائیل ده ها حمله انجام داده، مانع از حرکت بسیاری از کشتی ها شده و میلیاردها دلار خسارت به ایران وارد کرده است.

نفتکشهای ایرانی در هر ماموریت حداقل ۱ میلیون بشکه نفت حمل می کردند و قیمت آن بسته به قیمت بازار بیش از ۵۰ میلیون دلار بود.

مسیر از بنادر جنوب ایران آغاز می شد، تانکرها از طریق دریای سرخ و کانال سوئز وارد دریای مدیترانه می شدند. مواردی وجود داشته است که محموله با مسیری دورتر و غیرمستقیم، با عبور از قاره آفریقا، عبور از تنگه جبل الطارق و از آنجا به مدیترانه منتقل می شدند.

نفتکش های ایرانی که تحریم ها را دور می‌زده‌اند، به سمت بندر بانیاس در شمال سوریه در حرکت بودند. این بندر بین طرطوس و لاذقیه واقع شده است.

این مسیر توسط سرویس‌های اطلاعاتی غربی در سال ۲۰۱۸ کشف شد. اطلاعات اسرائیل اوضاع را تجزیه و تحلیل کرد و نتیجه گرفت که ایرانیان راهی برای تأمین مالی تسلیحات حزب‌الله پیدا کرده اند. این پول به جای نفت ایران توسط تاجران سوری به حزب الله منتقل می‌شد.

در نتیجه عملیات اطلاعاتی اسرائیل، کشتی های ایرانی در نقاط مختلف مسیرهای خود از دریای سرخ به سواحل سوریه مورد حمله قرار گرفتند. در یکی از این عملیات ها، در اکتبر ۲۰۱۹، یک نفتکش ایرانی در دریای سرخ در سواحل یمن منفجر شد.

در بسیاری موارد دیگر، حملات “نقطه‌ای” انجام شد که در نتیجه آنها سیستمهای اصلی نفتکش‌های ایرانی منهدم شد. این در حالیست که از هیچ ماده منفجره و موشکی استفاده نشده است.

در بعضی موارد ادامه مسیر کشتی ها امکان پذیر نبود و ایرانیان مجبور بودند آن را با کمک کشتی‌های دیگر به ایران برگردانند. در طی این عملیات هیچ کسی زخمی نشده، محیط زیست آسیب ندیده و هیچ نفتی به دریا نشت نکرده است.

یک کشتی باری متعلق به یک تاجر اسرائیلی در اواخر فوریه بر اثر مین دریایی در خلیج عمان آسیب دید. ظاهراً این حادثه اولین سیگنال پاسخ ایران به حملات بود.

این روزنامه می نویسد که طی دو سال گذشته بسیاری از پرسنل نیروی دریایی اسرائیل جایزه و پاداش دریافت کرده اند. این ممکن است مقیاس عملیات علیه ایران را نشان دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا