آذربایجانایران

حامد قره اوغلانی در روز سوم اعتصاب غذا به سلول انفرادی زندان اورمیه منتقل شد.

«حامد قره‌اوغلانی»، دانشجوی تورک آذربایجانی محبوس در زندان اورمیه در سومین روز اعتصاب غذا به سلول انفرادی اورمیه منتقل شد.

نزدیکان خانواده قره اوغلانی به آداپ گفتند که سرباز زندان در حین مکالمه حامد با خواهرش به او مراجعه کرده و گفته باید به سلول انفرادی منتقل شود.انتقال قره اوغلانی به سلول انفرادی پس از آن صورت میگیرد که او در اعتراض به عدم بازبینی حکم ناعادلانه ۱۳ سال و سه ماه و و رد مرخصی پزشکیش از روز یکشنبه۲۴ دی ۱۴۰۲ در بند امنیتی زندان اورمیه دست به اعتصاب غذا زده است. به گفته این منابع اتهامات قره اوغلانی توهین به رهبری، تبلیغ علیه نظام و عضویت در گروههای مخالف نظام عنوان شده اما هیچ مدرکی دال بر این مسئله در پرونده نیست و حامد صرفا بر اساس گزارش وزارت اطلاعات و بدون وکیل محاکمه و به این حکم ناعادلانه محکوم شده است. او همچنین با بیماری صرع دست و پنجه نرم میکند و به گفته پزشک متخصص او باید به بیمارستان منتقل و تداوی او خارج از زندان انجام شود اما مسئولین زندان علیرغم گذشت بیش از سه سال از حبس حامد با مرخصی استعلاجیش و دسترسی او به درمان مخالفت میکنند.

حامد قره‌اوغلانی در اعتراض به عدم بازبینی حکم ناعادلانه ۱۳ سال و سه ماه حبس و مخالفت مقامات قضایی با مرخصی پزشکی‌اش، از روز یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ در بند امنیتی زندان اورمیه دست به اعتصاب غذا زده است.

این دانشجوی آذربایجانی دانشگاه شهید بهشتی تهران، در ۷تیر۱۳۹۹ توسط وزارت اطلاعات ایران بازداشت و بعد از چند روز بازجویی در تاریخ ۲۶تیر۱۳۹۹، به زندان اورمیه منتقل شد.

حامده قره‌اوغلانی در آذر۱۳۹۹ از سوی دو قاضی دادگاه انقلاب اورمیه به ۱۴ سال و یک ماه زندان محکوم شده بود و یک قاضی دیگر نیز برای او حکم اعدام صادر کرده بود. دیوان عالی کشور در بهمن‌۱۳۹۹، رای دو قاضی اول را بر قاضی سوم غالب کرد و به این ترتیب و با استناد به ماده ۱۳۴ «قانون مجازات اسلامی»، مجازات اشد، یعنی ۱۳ سال حبس تعزیری در مورد او به اجرا درآمد.

این دانشجوی تورک آذربایجانی بازداشت شده به «توهین به رهبری»، «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در گروه‌های معارض» و  «ارتباط با اسراییل» متهم شده است، اتهاماتی که در تمامی مراحل دادرسی توسط او تکذیب شده‌اند.

این زندانی سیاسی در اواخر دی‌۱۳۹۹ با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به «ابراهیم رئیسی»، رییس قوه‌قضاییه، احکام صادرشده علیه خود را نتیجه «پرونده‌سازی بی‌شرمانه» نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی معرفی کرده و با اشاره به فشار نهادهای امنیتی بر اعضای خانواده‌اش نوشته بود: «آقای رئیسی! من از شما فقط یک خواسته دارم. اگر در شعارهای خود صادق هستید، به جهنمی که نهادهای امنیتی برای من و خانواده‌ام ساخته‌اند، پایان دهید

حامده قره‌اوغلانی درحالی محکومیت ۱۳ ساله خود را بدون بهره‌مندی از مرخصی طی می‌کند که به بیماری «صرع» مبتلا است و نیاز به درمان دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا