اقتصادایران

حذف ۲۷.۹% «دلسرد شدگان و خارج شدگان از بازار کار»، دلیل کاهش نرخ بیکاری در ایران

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در گزارشی اعلام کرد ۲۸% دلسرد شدگان و خارج شدگان از بازار کار، دلیل کاهش نرخ بیکاری در ایران است.

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در گزارشی که در وب‌سای رسمی خود منتشر کرده می‌‌گوید «بررسی وضعیت بازار کار ایران در زمستان ۹۸ نشان می‌دهد هرچند نرخ بیکاری کاهش ۷/ ۱ درصدی نسبت به زمستان ۹۷ داشته است، با این حال از جمعیت ۳۲۷۰ هزار نفری بیکاران در زمستان ۹۷ حدود ۱/ ۳۵ درصد موفق با یافتن شغل شده‌اند و مابقی همچنان بیکار مانده‌اند و یا عمدتا به دلیل دلسرد شدن از یافتن شغل از بازار کار خارج شده‌اند.»

با این حساب جمعیتی که« به دلیل دلسرد شدن از یافتن شغل از بازار کار خارج شده‌اند»، رقمی در حدود ۲۷.۹% می‌شود.

باید توجه داشت که در محاسبات نرخ بیکاری، جمعیتی که «در حال جستجوی کار» هستند، لحاظ شده و افرادی که در جستجوی کار نیستند لحاظ نمی‌شود.

این گزارش همچنین می‌افزاید «محاسبات نشان می‌دهد در صورتی که این افراد دلسرد شده همچنان در بازار کار باقی می‌ماندند نرخ بیکاری در زمستان ۹۸ به جای ۶/ ۱۰ درصد اعلام شده توسط مرکز آمار ایران به ۶/ ۱۳ درصد می‌رسید.»

در ادامه گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است «همچنین رشد تعداد شاغلان نیز کاهش قابل توجهی نسبت به سال‌های قبل داشته است، به طوری که در این فصل حدود ۵۲ هزار نفر به جمعیت شاغل اضافه شده است. ضمن اینکه این افزایش اشتغال نیز تنها در بخش خدمات و آن هم در مناطق شهری رخ داده است و در سایر بخش‌ها با کاهش تعداد شاغلان رو‌به‌رو بوده‌ایم. این موضوع در حالی است که پس از شیوع بیماری کرونا بیشتر شاغلان آسیب دیده در بخش خدمات مناطق شهری بوده‌اند.»

این در حالیست که این گزارش با اشاره به اضافه شدن حدود دو میلیون و ۹۹۳ هزار نفر از جمعیت شاغل به جمعیت غیرفعال در زمستان می‌گوید: «در صورتی که این افراد را نیز با یک تعریف موسع، بیکار لحاظ کنیم، نرخ بیکاری بسیار افزایش خواهد یافت.»

از سوی دیگر «به طور میانگین ۶۰ درصد از اشتغال کشور را مشاغل غیررسمی تشکیل می‌دهد. در سال ۹۷، حدود ۶۲ درصد زنان و ۵۹ درصد مردان دارای مشاغل غیر رسمی بودند. علاوه براین ۸۱ درصد از شاغلان غیررسمی کشور مرد و حدود ۱۹ درصد آنها زن بوده‌اند.»

بر این اساس  «۶۱۰ هزار نفر به جمعیت غیرفعال زنان و ۴۹۰ هزار نفر به جمعیت غیرفعال مردان اضافه شده است.»

صندوق بین‌المللی پول نیز در یک ارزیابی‌ای اعلام کرده که نرخ بیکاری ایران در سال گذشته ۱۳.۶ درصد بوده که طی سال جاری به ۱۶.۳ درصد خواهد رسید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا